Konerekisteri

NLCF Ry

Nuffield mallit

Leyland Mallit

Tietopankki

Anna salasana nähdäksesi sivun sisällön!

Yksisilmäisiä, väärään suuntaan vilkkuvia, vilkuttomia, sekä vilkuttaessa oikean valoshow:n järjestäviä traktoreita perävaunuineen liikkuu suomen teillä lukemattomia määriä.

Toimivat valot ovat jokaisen traktorimiehen ylpeys, otathan sinäkin tavaksi tarkistaa perävaunun valojen toiminta ennen tienpäälle lähtöä, ja jos jokin prakaa, tässäpä sinulle vinkit järjestelmän korjaamiseksi.

Nuhvi.net tarjoaa nyt perusohjeet perävaunun sähköjärjestelmän kunnostamiseen vaatimusten mukaiselle tasolle.


Toki sähköjärjestelmiä on useita erilaisia ja ne voidaankin rakentaa monin eri tavoin. Tässä yhdenlaisen sähköjärjestelmän rakentaminen, jota voi soveltamalla hyväksikäyttää myös muullatavoin rakennettuihin järjestelmiin.

Kaaviokuva perävaunun sähköjärjestelmästä väreineen ja napoineen. Kyseiset johto ja napanumerot löytyvät mm. perävaunupistokkeista, liittimen vierestä. 7 -napainen perävaunukaapeli sisältää yleensä kyseiset värit. Johtojen välillä ennen valoja on "jakajasokeripala" joka yleensä sijoitetaan perävaunun takaosaan lähelle valoumpioita. Tässä haaroitetaan johdot jotka menevät molemmille lampuille. Boksin tulisi olla vedenkestävä. Boksin etuja ovat:

-Vianhaun helpottuminen (mittauskohdat hyvin esillä)
-Johtovian takia ei tarvitse purkaa kaikkia kaapeleita
-Liitokset ovat vedenpitävän rasian sisällä

Klikkaa kuvaa suurentaaksesi sen:

Perävaunun sähköt

Tarkista Nuffield -traktorisi pääkomponenttien valupäivät ja valmistusvuosi.





Jokaisessa DM4 Nuffieldissa ja sitä uudemmissa on pääkomponenttien valuun merkitty myös valupäivä, kuukausi ja vuosi.




Avain tuon nelikirjaimisen koodin selvittämiseen on seuraava:

Mustalla alleviivatut kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valupäivän,

Keltaisella alleviivattu kirjain kertoo valukuukauden. Kuukaudet menevät seuraavasti:

A: Tammikuu
B: Helmikuu
C: Maaliskuu
D: Huhtikuu
E: Toukokuu
F: Kesäkuu
G: Heinäkuu
H: Elokuu
J: Syyskuu
K: Lokakuu
L: Marraskuu
M: Joulukuu

Punaisella alleviivattu numero, nelikirjaimisen koodin viimeinen osa kertoo valmistusvuoden, vuosikymmen selviää traktorien valmistusvuosista.

Esimerkkikuvan taka-akselin 17H9 koodi avaa meille siis seuraavat tiedot:


Taka-akselin puolikas on valmistettu 17 päivä Elokuuta 1959!

Tämä valukoodi pitäisi löytyä ainakin seuraavista komponenteista: Taka-akselisto, vaihdelaatikko, eturunko, moottorilohko sekä ohjausvaihde.

Loppuvuoden valuosat ovat voineet siirtyä kokoonpanoon vasta seuraavan vuoden puolella. Jos koodin kirjaimena on L tai M on hyvinkin mahdollista, että traktori on koottu vasta seuraavana vuonna.


Ketjujen asentaminen traktorin renkaalle

Monesti kuvitellaan traktorin lumiketjujen asentaminen vaikeaksi asiaksi.

Kuitenkaan näin ei ole jos se tehdään oikealla tavalla.

Seuraavassa kuvasarjassa on ohje kuinka traktorin ketjut asennetaan renkaalle nopeasti ja ilman apuvoimia.

Toki kaveri vielä nopeuttaa ketjujen asentamista. Näillä ohjeilla ketjut saadaan asennettua renkaalle noin 10 -20 minuutissa per puoli.

 

1. Levitä ketjut pihamaalle suoraksi piikit ylöspäin ja asenna toiseen päähän noin metrin mittainen naru tai liina.

Suoristus

2. Aja kone ketjun eteen ja nosta liina renkaan päälle niin, että liina jää yhden rivan taakse ja pysyy siellä.

Nosto

3. Aja konetta eteenpäin ja pysähdy oikaisemaan ketju renkaan päällä ennenkuin ketju on ylittänyt renkaan ylimmän kohdan, Ketjua puistelemalla solmut oikenevat.

suoriste

 

4. Aja traktoria taas eteenpäin tarkkaillen ketjun suoristumista renkaalle.

Sivulenkit

5. Kun ketjun narun puoleinen pääty menee renkaan ali on aika liittää sivuketjut yhteen kiristimillä. Myös vetonarun voi poistaa tässä vaiheessa.

Mittaa ketjujen vapaat sivulenkit ja laita molemmille puolille sama määrä lenkkejä. Sopiva tiukkuus yleensä on kun nyrkki mahtuu sivuketjun ja renkaan väliin puristumatta.

Sivulenkit

 

6. Aja traktoria eteenpäin niin, että liitoskohta nousee ylemmäs.

Liikuta konetta eteen

 

 

7. Liitä pääketjut, muista myös laskea että lenkkimäärä on sama molemmilla puolilla. Alkuun liitoskohtaan voi jäädä suuri välilenkitön aukko, mutta pienen ajomatkan jälkeen voi ketjuja kiristää lisää mikäli tarvetta ilmenee. Liian tiukalle ketjuja ei saa vetää, hieman löysä ketju oikenee renkaalla vaikka välillä se mutkuileekin. Tiukka ketju mutkuillessaan saattaa pudota renkaalta pois. Liian tiukka ketju ei myöskään pidä ja kuluu tarpeettomasti.

Ajo ja kiristys

 

Sitten lukitaan sivukiristimet sokilla ja ylimääräiset ketjulenkit sakkeleilla kiinni ketjun sivuille jotteivät ne pääse hakkaamaan traktorin osiin tai sivullisiin. Jos lenkkejä on reilusti yli voi ne lyhentää nyt koska tiedetään millä lenkkimäärällä ketjut voidaan saada päälle.

Enää toinen ja sitten koeajolle. Pienen lenkin jälkeen voi ketjuja katsoa jos kiristämisen tarvetta ilmenee. Muista kiristäessä että ketjun kummankin puoleisia lenkkejä pitäisi olla aina sama määrä.

 

 

 

Traktorin rekisteröinti. Tänne siitä juttua.