Konerekisteri

NLCF Ry

Nuffield mallit

Leyland Mallit

Tietopankki

Kun muut valmistajat kilvan esittelivät uutuuksiaan liki 60 hevosvoiman teholuokassa, oli Nuffieldin iskettävä tuon maagisen rajan yli. Nuffield 460 oli hetken aikaa Brittein suurin sarjavalmisteinen traktori tehoiltaan.
Nuffield 460 moottoriin tehtiin pikaparannus tehojen saantia varten, ja sen putket ohennettiin sisäpuolelta 5 mm, jotta iskutilavuus lisääntyi.
Tämä oli tehtaalta virhe, ja se kostaantui jo takuuaikaisina sylinteriputkirikkoina. Juuri tämän mallin takia Nuffieldin maine alkoi kärsiä. Putket vaihdettiin takuuseen vanhan mallisiin ja tuotantomalleihin tuli materiaparannuksia. Maine oli jo saatu, eikä sen korjaaminen enää ollutkaan helppoa.

Nykyisillä jäähdytys ja korroosiosuoja-aineilla ongelmaa ei välttämättä olisi päässyt syntymään, mutta 60 -luvun vesien käyttö yleisesti jäähdytysjärjestelmissä lisäsi putkiongelmia.

 

Tekniset tiedot:

Valmistettu v.: 1961- 1964

Moottori:
BMC OEE 4 syl. 3,77 litrainen suorasuihkutusdiesel
Teho: 60 hv/2000 rpm
Vääntö: 225 Nm/1300 rpm
Syl. halkaisia x iskunpituus: 100 x 120mm
Simms Minimec rivipumppu kumikoplingilla.

Voimansiirto:
5+1 synkronoimaton siirtopyörävaihteisto,
Kytkin: kuiva Borg&Beck yksilevykytkin läpimitta 11",  
VOA: 540 rpm, tasauspyörästön lukko. Nopeudet  3,3 - 30 km/h

Hydrauliikka:
Kytkimestä riippuvainen, työntövarsitunnustelulla. Yhteinen öljy voimansiirron kanssa tilavuus 54,5 Litraa.
Tuotto: n.31 Litraa/minuutissa.
Työpaine: 134-155 Kp/cm2
Nostovoima: n. 1500 kg
Hallinta: Mekaaninen
Ulosotot: 2X1 toiminen joista toinen omalla hallintavivulla.



Sähköt:
Lucas sähkölaitteet.
Laturi: Lucas tasavirta C40
Lokasuojavalot pisara-malliset

Ohjaus:
Mekaaninen, kierukkaohjaus

Jarrut:
Mekaaniset Girling rumpujarrut.
Toimivat myös ohjausjarruina.

Renkaat:
Etu: 7,50-16"
Taka: 12,4-36" tai 16,9-30" tai 13,6-38"


Polttoainesäiliö: 64 litraa

Mitat:
Paino: 2300 Kg
Pituus: 310 cm
Akseliväli: 198 cm

Varusteet:

-Tasauspyörästönlukko
-Ajovalot, sähkölaitteet
-5 kiintoavainta
-Holkkiavain vääntövarsineen
-Siirtoavain
-Ruuvitaltta
-Pihdit
-Pyörän mutteriavain vääntövarsineen
-Rasvapuristin
-Vetovarsien pienemmät pallonivelet
-Hihnapyörä
-Hihnapyörän paikalle tuleva luukku ja riippulukko
- Etuakselin kolmiotuki (suomi -varuste)


Lisävarusteet:
- Tehostettu ohjaus
- Ajokytkimestä riippumaton VOA ja hydrauliikka, B&B 11" Kaksoiskytkin.
- Kylmäkosken kertoja
- Etupaino
- Takapyöräpainot

Nuffield 460

Kuvat: Nuffield 460. Kone Savon alueella. Huomioi alkuperäinen etupaino ja ohjaustehostin.

Nuffield 342 oli päivitetty versio Universal Three:stä.
Uutta oli mm. työntövarsitunnustelu, lisääntynyt lisävarustevalikoima ja ulosoton/hydrauliikan hallinta.

Tekniset tiedot:

Tehty vuosina: 1961-1964

Moottori:
BMC OEG 3 syl.
2.55 litrainen suoraruiskutusdiesel. 
Teho: 42 SAE Hv/2000 rpm
Vääntö 160 Nm/1400 rpm
Syl. halkaisija x iskunpituus: 95mm x 120mm
Jakopää: hammasrattailla
Minivac alipainensäätöinen rivipumppu
Ruiskutusjärjestys: 1, 3, 2.
Ruiskutuspaine: 170 -180 Bar.
Ruiskutus-suutin: Simms NL159
Venttiilin välys (kuuma moottori): 0,33mm
Öljynpaine: 3-5 kp/cm2

Voimansiirto:
5+1 synkronoimaton vaihteisto,
Kytkin: kuiva yksilevykytkin "Borg & Beck typ. 11A6-G". läpimitta 11", Lisävarusteena kaksoiskytkin.
Tasauspyörästön lukko. Nopeudet 3,3 - 27 km/h
VOA: 540 rpm, 
Hihnapyörä, Nopeus 1150 rpm/1400 moottorin kierroksella.

Hydrauliikka:
Kytkimestä riippuvainen, työntövarsitunnustelulla. Yhteinen öljy voimansiirron kanssa tilavuus 54,5 Litraa.
Tuotto: n.31 Litraa/minuutissa
Työpaine: 134-155 Kp/cm2
Nostovoima: n.1430 Kg
Hallinta: Mekaaninen
Ulosotot: 1 kippiliitin omalla vivulla ja toinen nostolaitteen paineliitännästä.
3- piste Kategoria: I, II

Sähköt:
Startti: Lucas M45G, Type A226. -"Pakkobendix"
Laturi: 150 wattia, (Lucas C40A)
Akku: 12 volttia 140 Ah
Lataussäädin: Lucas RB108
Maadoitus (runkoon) +

Ohjaus:
Mekaaninen ruuviohjaus

Jarrut:
Mekaaniset rumpujarrut.
Toimivat myös ohjausjarruina

Renkaat (esim.) :
Etu- 7,50-16" tai 6,00-16"/6
Taka- 12,4-32" tai 11-28/6 tai 14,9-28

Tilavuudet:
Polttoainesäiliö: 63,6 litraa
Moottoriöljy: 8,5 l
Vaihteisto ja hydrauliikka: 54,5 l
Ohjausvaihde: 1,84 l
Jäähdytysjärjestelmä: 10,2 l
Ilmanpuhdistimen öljy: 0,85 l

Paino: 1783 - 1964 Kg. 
Etuakselipaino n. 960 kg ja taka-akselipano n. 1270 kg

Mitat:
Pituus: 284 cm
Leveys: 175 cm
Maavara: 47 cm
Kääntöympyrä ilman jarruja: 340 cm

Lisävarusteet:
- Kylmäkosken kertoja (valmistettu suomessa)
- Ajokytkimestä riippumaton voimanulosotto.
- Suomalaisvalmisteisia ohjaamoja
- Etupainot
- Pyöräpainot
- Lisäpolttoainesuodatin
- Etuakselin kolmiotuki

342nuutu
Kuva: Nuffield  342 Mainos
J. Charnley & Sons -Luvalla

Nuffield 3DL "Universal Three"

Nuffieldin malli "kolmonen" oli tarkoitettu kilpailijaksi Fordson Dextaa ja "pikku fergua" vastaan. Vaikka teholuokka oli sama, oli 3DL:ssä traktoria moninverroin enemmän raskaamman rakenteensa takia.
Ensimmäinen Prototyyppi "kolmosesta" tehtiin ottamalla DM4:n rungosta pätkä pois ja laittamalla BMC:n juuri kehitelty kolmepyttyinen kone nelipyttyisen koneen tilalle. Lisäksi rengastus muutettiin 36":sta 28". Tuotantoon tullessaan kolmosissa oli jo tehdasvalmisteiset rungot ja osat.
Monet komponentit ovat nelosen kanssa yhteneväisiä. Mm. keulamaski, syyläri, vesipumppu, vaihteisto, hydrauliikka, tankki ja ohjauslaitteet, kojelauta, pakoputki... listaa voisi jatkaa, helpompi onkin kertoa, että eroa oli moottorissa, rengaskoossa ja peltiosissa.

Tekniset tiedot:


Valmistettu vuosina: 1957-1961,
Valmistuspaikka: BMC Tractors and Transmission Branch, Birmingham UK.

Moottori:
BMC OEC, 3 Syl. 2,55 litrainen suoraruiskutusdiesel.
Teho: 37 Hv
Vääntö: n. 140 Nm
Syl. halk x Iskunpituus: 95mm x 120 mm
Minivac ruiskutuspumppu  alipainesäätäjällä ja fiiberikytkimellä.

Voimansiirto:

5+1R synkronoimaton siirtopyörävaihteisto, Nopeudet  3,3 - 27 km/h
Kytkin: kuiva yksilevykytkin läpimitta 11", lisävarusteena kaksoiskytkin11"

VOA: 540 rpm, kytkimestä riippuvainen.
Tasauspyörästön lukko vakiona suomikoneissa v. 1959 alkaen.


Hydrauliikka:
Kytkimestä riippuvainen. Toimii VOA:n kanssa yhdessä.
Yhteinen öljy voimansiirron kanssa tilavuus 54,5 Litraa.
Tuotto: n.30 Litraa/minuutissa
Työpaine: 134-155 Kp/cm2
Nostovoima vetovarsien päissä: n.1430 Kg
Hallinta: Mekaaninen
Ulosotot: 1 x pikaliitin omalla hallintavivulla yksitoiminen, 1 x yhteinen nostolaitteen paineen kanssa, hallinta nostolaitevivulla, nk. Apusylinterilinja.
3- piste Kategoria: I, II vaihdettavin palloin.

Sähköt:
Lucas sähkölaitteet,
"Pakkopendix -startti"
Laturi 150 wattia, (Lucas C40T)
Akku 12 volttia 140 Ah
Maadoitus (runkoon) +

Ohjaus:
Mekaaninen kierukkaohjaus





Jarrut:
Mekaaniset Girling rumpujarrut.
Toimivat myös ohjausjarruina

Renkaat:
Etu: 6.00-16"
Taka: 12.4-28 tai 14.9-24"

Mitat:

Paino: 2086 Kg
Pituus: 284 cm
Leveys: 175 cm

Polttoainesäiliö: 64 litraa

Nuffield Universal 3DL

Varusteet:
- Hihnapyörä
- Työkalupakki
- Ajovalot
- 4 kiintoavainta
- Hylsyavain
- Venttiilien säätöavain
- Siirtoavain
- Pyörämutterin avain
- Linjapihdit
- Ruuvitaltta
- Rasvapuristin
- Riippulukko

Lisävarusteet:

- Ajokytkimestä riippumaton voimanulosotto ja hydrauliikka
- Suomalaisvalmisteisia ohjaamoja
- Etupainot
- Pyöräpainot
- Lisäpolttoainesuodatin
- Etuakselin kolmiotuki
- Tasauspyörästön lukko
- Kylmäkosken kertoja

Nuffield Universal DM4
Perkins-moottorilla (myöh. BMC OEA kts. alla)

Aikoinaan yksi järeärakenteisimmista traktoreista, Perkinsin 39 hevosvoimaisella moottorilla varustettu Nuffield DM4 ei meinannut saada tuontilupaa suomeen. Uskottiin ettei suomessa olisi ollut tarvetta näin suurelle traktorille. Lupa kumminkin myönnettiin ja Nuffieldista tuli keskon ykkösmerkki pariksi vuosikymmeneksi, jonka jälkeen se muuttui Leylandiksi. Nuffieldin halukkuutta lisäsi entisestään, kun nokalle saatiin Morris Motors Limited:n oma BMC diesel jota jonkinaikaa aluksi tarjottiin rinnan Perkinsin kanssa. Myöhemmin valmistaja tarjosi nykymuodossaan kutsuttuna "päivityssarjaa", joka sisälsi Nuffieldiin käyvän Perkins L4 -moottorin apulaitteineen petrolimoottorin tilalle.

DM4, 4DM, Universal, Universal Four... Nämä merkinnät aiheuttavat monesti päänvaivaa, sekä sekoittuneisuutta. Tässä kerrottakoon pikaisesti miten nämä menevät:

Bensa sekä Bensa-petrolimoottoriset Nuffieldit ovat M4, M3 sekä PM3 ja PM4 malleja. Kutsumanimenä Nuffield Universal. Perkins -moottorisia kutsutaan DM4 malleiksi, kutsumanimenä edelleen Nuffield Universal. D tarkoitti dieseliä, M keskikokoista traktoria.
Perkinsin vaihtuminen BMC moottoriin ei vaikuttanut tilanteeseen, traktori oli edelleen DM4 ja kutsumanimenä sama Nuffield Universal. Uudemman BMC OEA2 moottorin tulo, sekä aavistukset markkinoille tulevasta "pikkunuhvista" muokkasi tyyppikilven merkinnän muotoon 4DM, ja kun "pikku-nuhvi" tuli markkinoille, laitettiin isommalle sekä pienemmälle kutsumanimeksi "Nuffield Universal Four sekä Three".

Tekniset tiedot:

Malli:
Universal DM4 Perkins -moottorilla.

Valmistettu vuosina:
1950-1954

Moottori:

Perkins P4 3.14 litrainen apukammio dieselmoottori. 
Teho: 39 hv/2000rpm
Vääntö: 113 lb/ft
läpimitta x Iskunpituus: 88,9 x 127 mm.
Puristussuhde: 16,5:1
CAV Rivipumppu alipainesäätäjällä. 
Ruiskutuspaine: 165 Bar

Vuonna 1954  tilalle tuli vähäksi aikaa Perkins L4; 4,42 litrainen apukammio dieselmoottori, kunnes se vaihtui BMC:n dieseliin, jonka tiedot:
Teho:56 hv/2000
Vääntö: 182 lb/ft/1000 rpm
Iskunpituus x  läpimitta: 120,6 x 107,95 mm.
Puristussuhde: 17,5:1
CAV rivipumppu alipaine säätäjällä. Ruiskutuspaine 160 bar.




Voimansiirto:
5+1 Synkronoimaton vaihteisto
VOA: 540 rpm, kytkimestä riippuvainen. akselin koko 1 3/8"
Kytkin: Borg & Beck 11" kuiva yksilevykytkin.
Yhteinen öljy hydrauliikan kanssa.
Hihnapyörä

Hydrauliikka:
Tuotto: 31,3  litraa minuutissa
Nostovoima: 1314 Kg
Työpaine: 133-154 kp/cm2
Kolmipistenostolaite kategoria: I & II

Jarrut:
Girling rumpujarrut, voidaan käyttää tarvittaessa ohjausjarruina.

Ohjaus:
Mekaaninen ruuviohjaus

Sähköt:
Lucas sähkölaitteet.
Vipukäynnistys.



Paino:
n. 2300 Kg

Täytökset:

Polttoaine: 63,6 Litraa
Jäähdytysjärjestelmä: 15,3 Litraa
Moottoriöljy: 14 Litraa
Voimansiirto+hydrauliikka: 54,5 Litraa.

Renkaat (esim.) :
Etu: 7,50-18"
Taka:11-36" tai 14,00 x 30"

Varusteet:
-Hihnapyörä
-Työkalupakki
-Säädettävä raideväli
-Työkalusarja

Lisävarusteet:
- Pyöräpainot
- Ajovalot
- Rautapyörät
- 2 kpl V- malliset renkaat eteen.
- 1- etupyöräinen malli
- Paripyörät vanteineen

Tämä Nuffield asuu Varsinais-suomessa ja koneen omistaa "Jussi".

Nuffield Universal 4DM "Universal Four"

Suomen maatalouden tutkimuslaitos VAKOLA testasi Nuffield Universal Fourin vuonna 1956.
Traktoria arviotiin monella tapaa. Käytännön kokeissa huomattiin traktorin kykenevän vetämään kolmosvaihteella 3x14” tai 2x16” auroja, kynnettäessä 20 senttiä syvään keskijäykillä mailla.
Äestyksessä Nuffieldin huomattiin kykenevän vetämään 4 vaihteella 45-50 teräristikkoa sisältävää äestä keskinkertaisissa olosuhteissa. Nuffield noteerattiin olosuhteisiimme sopivan ”monipuolisena yleistraktorina”.
Polttoainetaloudessa Nuffield sai kiitosta: Suurimmassa kuormituksessa Nuffield kulutti 193 grammaa hevosvoimatuntia kohden, kun 12 parhaan vakolassa testatun traktorin keskiarvo oli 211 g/hvh.

Tekniset tiedot:

Malli:
Nuffield Universal 4DM
Vuodesta 1957 otettiin käyttöön lisänimi "UNIVERSAL FOUR", jotta se erotettaisiin pienemmästä markkinoille tulleesta 3DL "UNIVERSAL THREE" mallista.

Valmistettu vuosina: 1954-1961

Moottori:
BMC OEA 4 syl. 3,4 litrainen suoraruiskutusdiesel.
Teho: 45 Hv/SAE
Vääntö: 223 Nm/ 1350 rpm
Syl. Halk x iskunpituus: 95mm x 120 mm
Puristussuhde: 16,5:1

-Vuonna 1957 moottorin (OEA/2) tehoja nostettiin 56hv/2000 rpm ja väännöt kohosivat mukana hiukan.
Lisävarusteeksi tuli ohjaustehostin ja kaksoiskytkin.Tasauspyörästön lukko tuli vakiovarusteeksi suomessa 1959.

Jäähdytysjärjestelmä:
Keskipakopumppu ja termostaatti.
Jäähdytys-säleikkö kuljettajan istuimelta säädettävissä.
Jäähdytysneste: Vesi + glykoli 50/50%
Jäähdytysnesteen tilavuus: 15.3 Litraa.

Voimansiirto:
5+1 Synkronoimaton vaihteisto
VOA: 540 rpm, kytkimestä riippuvainen. Akselin koko 1¾".
Kytkin: Borg & Beck 11" kuiva yksilevykytkin.
Tasauspyörästön lukko vakiovarusteena 1959 eteenpäin.

Hihnapyörä:
Sijainti: vaihteiston vasemmallapuolella.
Pyörimissuunta: vastapäivään
Omalla kytkimellä varustettu
Voitelu yhteinen vaihteiston kanssa.
Halkaisija: 26 cm
Pyörimisnopeus: 1150 r/min / moot. 1400 rpm

Hydrauliikka:
Hammaspyöräpumppu.
Tuotto: 31,3 litraa minuutissa.
Työpaine: 133-154 Kg/cm2
Nostovoima: 1314 Kg
Kolmipistenostolaite kategoria: I & II
Öljy yhteinen voimansiirron kanssa, Tilavuus. 54,5 litraa.

nuhvikuormaajalla

Jarrut:
Girling rumpujarrut, voidaan käyttää tarvittaessa ohjausjarruina.

Ohjaus:
Mekaaninen kierukkaohjaus

Sähköt:
Lucas sähkölaitteet.
"Pakko -bendix" -startti.

Paino:
n. 2300 Kg

Täytökset:
Polttoaine: 63,6 Litraa
Jäähdytysjärjestelmä: 15,3 Litraa
Moottoriöljy: 8,5 Litraa
Voimansiirto+ hydrauliikka: 54,5 Litraa

Mitat:
Suurin Pituus: 309cm.
Suurin Leveys: 165 cm.
Akseliväli: 198 cm.
Raideväli etuakseli: 134-181 cm.
Raideväli taka-akseli.: 135-195 cm.
Maavara: 58 cm.

Renkaat:
Etu: 7,50-18" (6 ply)
Taka: 11 - 36" tai 14.00 - 30". (6 ply)

unicersaalinuffi4

Varusteet:
-Työkalupakki
-Tasauspyörästön lukko (1959->)
- Säädettävä raideväli
- Työkalu sarja, sisältäen tärkeimmät traktorin kunnossa pitoon tarvittavat työkalut

Lisävarusteet:
- Ohjaustehostin ('57-'61)
- Kylmäkosken kertoja
- Etuakselin kolmiotuki.
- Etupainot
- Pyöräpainot
- Paripyörät vanteineen.

Ensimmäinen Nuffield traktori - Iso ja nykyaikainen

Morris Motors Ltd aloitti Nuffield Universal traktorin suunnittelun heti sodan jälkeen. Tehtävänä kehittää ja valmistaa nykyaikainen iso traktori.

Ensimmäiset Nuffieldit tulivat markkinoille vuonna 1948, täyttäen kaikki suunnittelijoiden asettamat vaatimukset: Nuffield Universal oli tehokas, muunneltava ja hyvännäköinen. Jo alusta alkaen Nuffield traktorit varusteltiin asiakkaan mieltymyksen mukaan, aivan kuten Valtra -traktorit tänään. Asiakas sai halutessaan valita tarvitsiko hydraulista nostolaitetta, hihnapyörää, valo-laitteita tai tarvitsiko työssään esimerkiksi paripyöriä, kapeita riviviljelypyöriä vai teollisuuskuvioituja renkaita. Näinollen turhaa ei tarvinnut traktorin mukana ostaa.

Nuffield Universal traktorit olivat suunniteltu vetämään kolmesiipisiä kyntöauroja,
ja se oli markkinoille tullessaan ennen näkemättömän järeärakenteinen euroopassa valmistettu traktori.
Moottoriksi valittiin Morriksen tehtaan oma, alunperin sotilasajoneuvokäyttöön tarkoitettu bensa/petroli sivuventtiilinelonen.

Tarina kertoo, että Nuffieldiin tulivat säädettävät ns. pitkät taka-akselit, sekä ratti sivuun,  koska prototyypit sattuivat tiloille, joilla oli ollut amerikkalaisia John Deere traktoreita näine ominaisuuksineen.

Nuffieldia suunniteltaessa panostettiin huollettavuuteen, mm. moottori, hydrauliikka, ohjausvaihde sekä kytkin olivat kunnostettavissa ilman traktorin katkaisua. Kytkimen vaihtoon meni huoltomieheltä vajaa tunti.

Traktorin hinta varustettuna sähkölaittein ja nostolaitteella, hihnapyörällä ja käyttötuntimittarilla on ollut 439 000 markkaa.

Suomeen on tuotu Kesko oy:n toimesta 10 kpl, jälkeenpäin ovat traktoriharrastajat rahdanneet näitä Ruotsista.

M4 on nelipyöräinen traktori
M3 on kolmipyöräinen "riviviljely" traktori
MV3 on "riviviljely" traktori jossa etuakselin renkaat ovat aivan vieretysten.

Tekniset tiedot:

Petroolimoottorilla varustetut M3 ja M4 valmistettu v. 1948- 1957.

Valmistaja: Morris Motors Ltd, Birmingham, Englanti

Moottori:
Morris Commercial ETA (myöh. ETC ja ETD) 4 -sylinterinen, ei vaihdettavia sylinteriputkia.
3,77 litrainen sivuventtiili petroolimoottori, kevytmetallimännät, joissa 2 tiivistysrengasta ja 2 öljyrengasta.
kaasutin: Solex FV3
Teho: 38.2 hv/2000 rpm vauhtipyörältä mitattuna. (myöh. 43 hv/2000rpm)
Puristussuhde: 4.25:1
Syl. halk x Iskunpituus: 100mm x 120 mm

Bensiinimottorimallit PM3 ja PM4 valmistettu vuosina 1950 -1957.

Moottori:
Morris Commercial ETB 4 syl, ei vaihdettavia sylinteriputkia, 3,77 litrainen,
sivuventtiilein varustettu bensa/petrolimoottori.
Teho: 43 hv/2000 rpm.
Puristussuhde: 6:1
Kaasutin: Solex FV2

m3power

Runko:
Valurautainen.
Ympäri traktoria on kiinnityspisteitä erilaisille työkoneille.
Moottori ei kuulu traktorin kantavaan rakenteeseen.

Voimansiirto:
5+1 synkronoimaton siirtopyörävaihteisto
Nopeudet 1,46 km/h - 28,5 km/h
Kytkin: "Beck & Borg" - kuiva yksilevyinen kytkin 11", vaihto onnistuu katkaisematta traktoria.
Yhteinen öljy hydrauliikan kanssa.
Taka-akseliston raidevälin pikasäätö navoissa. ns. "pitkät akselit".

Hydrauliikka (valinnaisvaruste):
Työpaine: 67-88 bar.
Nostoteho vetovarsien päässä: 910 Kg
Hallinta: mekaaninen
Ulosotto: 2 x 1 toiminen, mahdollisuus lukita nostolaite niin, että senkin vipua voi käyttää ulkopuoliseen työlaitteeseen.
3 -pistenostolaite tarkoitettu vain työkoneen nostoon ja laskuun.
Maatalousvetolaite

m3nosto

Jarrut:
Girling rumpujarrut 9"

Ohjaus:
mekaaninen kierukkaohjaus

Renkaat: M3 varustettu yhdellä eturenkaalla (Rowcrop - Riviviljely),
MV3 V- mallisilla etupyörillä ja M4 normali nelipyöräinen.
Etu: 6,00-19" (M4)
Taka: 11-36", leveys 11" (M4 ja M3)
Varustettu säädettävällä raideleveydellä: min. 52" max. 88".

Paino: 2190-2300 kg
Etuakselipaino n. 750 kg
Taka-akselipaino n. 1550 kg

Mitat:
Pituus: 312 cm
Leveys: 210 cm
Korkeus: 205cm
Eturaideväli: 122-193 cm
Takaraideväli: 133-226 cm
Akseliväli: 198 cm
Kääntösäde: n. 3,3 metriä, ohjausjarruin n. 2,85 cm

Maavara:
Minimissään vetolaitteen alla 38,5 cm,
Etuakselin alla 48cm,
Kampikammion alla 66 cm
Vaihdelaatikon alla 60 cm
Takasillan alla 47 cm

Tilavuudet:
Petrolisäiliö: 63,6 litraa
Bensiinisäiliö: 6,8 litraa
Jäähdytysneste: 17 litraa
Moottoriöljy: 8 litraa
Vaihteisto: 54,5 litraa

Valinnaisvarusteet:
kolmipistenostolaite ja muu hydrauliikka.
Alakautta taakse kiertävä pakoputki.
Ajovalot
"teollisuus" ajovalot
Hihnapyörä
VOA ja v. 1956- 1957 myös riippumaton VOA.
Rautapyörät
Etu ja pyöräpainot

Varusteet:
Sähkökäynnistys
Vuodesta 1951 käsijarru.
Lämmönsäätö kaihdin. Vuodesta 1953 termostaatti.
Työkalupakki.
Perustyökalut traktorin ylläpitoon
Englannin kielinen Käyttö ja huolto-ohjekirja sekä suomenkielinen moniste
Lisäksi 6 kuukauden takuu!

Kuvat: Nuffield Universal M3
J Charnley & Sons Tractor -luvalla

Nuffieldeja valmistettiin nelivetoisina kahden nelivetovarustelijan tuotelinjoilla.
Tehdas itsessään ei valmistanut nelivetoja muutamaa prototyyppiä lukuunottamatta.

Suuremmassa mittakaavassa valmistetut neliveto Nuffieldit esittelemme nyt tässä.

Cantatore

Yleisin Nuffieldin nelivetomalli meillä ja maailmalla oli Italialaisen Nuffield -maahantuojan Vittorio Cantatoren kehittelemä ns. "Cantatore" -neliveto.
Tämä Cantatoren neliveto käytti hyödykseen samoja GMC -kuormurin akseleita kuten Fordson Manuel, ainoana erona, että molemmat akselitumpit lyhennettiin jotta voitiin käyttää keskikardaania. Kardaanin, vetolaatikon vaihteiston alle sekä kytkennät valmisti Vittorio Cantatore konepajallaan.

Suomessa Kesko oy asensi Tapanilassa, Helsingin keskuskorjaamolla näitä Cantatoren nelivetoja 4DM malleihin vuosina 1957 - 1960. Keskon miesten mukaan keskuskorjaamolla oli isossa pinossa noin 100 - 150 kpl nelivedon osia ja myöhemmin sama määrä tehdasuusia täydellisiä takavedon etuakseleita, jotka osa myytiin varaosina, osa kokonaisina.

Vittorio Cantatore valmisti myös erikoisia Nuffield traktoreita, kuten tiehöyliä, kauhakuormaajia, kaivureita. Italiassa oli saatavilla neliveto Nuffieldeja kolmosnuffieldeista lähtien.

Myöhemmin Vittorio Cantatore möi nelivedon valmistusoikeudet Espanjalaiselle Motransa:lle, joka valmisti Nuffieldeja sekä Leylandeja espanjan markkinoille. Motransan kokoamilla Leylandeilla oli mallinimet, ei mallinumeroita. Tuttuja oli mm. Leyland Panther, Puma, Tiger, Jaguar. Super mallit olivatkin sitten Cantatoresta pohjautuvia nelivetoisia.

Cantatore Nuffieldeja on suomessa säilyneenä tiedoissamme noin kymmenkunta.

Nuffield Cantatore

Kuva: Vesa Rohilan "Eilispäivän traktoreita" -kirjasta

Bray

Toinen pääratkaisu valmistaa Nuffieldeja nelivedoiksi oli Bray -kauhakuormaajavalmistajan valmistama 10/60 Bray, jossa käytettiin hyväksi kauhakuormaajan planeettavaihtein varustettua erittäin järeää nelivetoetuakselia.

Alunalkaen Bray kauhakuormaaja yritys pääsi traktorinvalmistuksen kimppuun, kun se valmisti Bray Centaur -nimisen traktorihirmun joka pohjautui Fordson Majorin komponentteihin, sekä FOMOCO 590E teollisuusmoottoriin. Näitä Centaur traktoreita valmistettiin vain yksi kappale ja se on edelleenkin hengissä.

Koska oman traktorin valmistus ei ottanut tuulta alleen mm. liian raskaan tekniikan takia, päätettiin tehdä noin 100 hv:n nelivetotraktori pohjautuen Nuffieldiin. Pohjamallina toimi Nuffield 10/60, johon oli laitettu BMC 5.7 litrainen moottori ja Bray:n vetävä akseli. Jakolaatikon, traktorin keulan sekä muun tarvittavan valmisti myös Bray.

Tuotantomallista oli jätetty tuo isompi moottori pois, ja voimanlähteenä toimi Nuffield 10/60:n 60 hevosvoiman 3.8 litrainen BMC diesel.
Näitä 10/60 Bray malleja ehdittiin valmistaa noin 100 kpl ennenkuin Nuffield malli muuttui 4/65:ksi. Bray 4/65 malleja valmistettiin noin 120 kpl ja traktori muuttui Leylandiksi. Leyland Bray:tä valmistettiin vain muutamia kappaleita. Suomeen Bray Nuffieldeja on eksynyt kymmenkunta, Bray Leylandeja tiettävästi kaksi.

Tällä hetkellä järjestömme tiedossa on 3 Bray Nuffieldia ja 2 Leyland Brayta.

Bray Nuffield

Bray 4/65. Kuvaaja: Nuffiko -nimimerkki.