Konerekisteri

NLCF Ry

Nuffield mallit

Leyland Mallit

Tietopankki

Nuffield -Traktorit

Nuffieldin pieni Historiikki

Syntysanat Nuffield -traktorille luotiin aikana, jolloin Englannissa tavallinen maatilan isäntä sai valita traktorinsa harmaan Fergusonin, Fordson "Mörkö-Majorin" tai McCormick Deeringin väliltä. Nuffield -traktorin suunnittelu pohjautui ajatukselle, että luodaan modernein ja vankin traktori markkinoille, sellainen joka sopii työhön kuin työhön. Tästä nimitys "Universal" -universaalinen, yleismaallinen. Pian 1948 julkistettu Nuffield Universal todellakin oli vankin ja modernein pyörätraktori brittimarkkinoilla. Sen ulkomuoto ja suuri pyöräkoko olivat uutta, olihan Nuffield uuden tyylisuunnan näyttäjä, jota sitten myöhemmin mm. Fordson "New" Major hyvin myötäili.

Muutamat alkupään Nuffield -traktoreiden perusideat, kuten vankka eturunko jossa moottori ei ole kantavana osana, vankat taka-akselit ja työkoneen painoa mainiosti pyörien pidoksi hyödyntävä nostolaitegeometria ynnä huoltoa helpottavat runko ja kytkinratkaisut säilyivät myös Leyland -traktoreihin asti, tosin paranneltuina versioina. Tehtiin siis kerralla hyvä mistä pienin parannuksin pärjättiin pitkälle!

Nuffield traktorit saivat nimensä Morris Motors ltd:n perustajalta, William Morrikselta, joka oli saanut arvonimen Lord Nuffield, Oxfordshireläisen Nuffield -kylän mukaan josta hän oli kotoisin.

Aivan ensimmäisiin Nuffield Universal -traktoreihin valmistajaksi on merkitty Wolseley Motors Ltd, koska valmistustehdas oli Morris Motorsin ostama Wolseley -ajoneuvotehdas.

Kuitenkin pian valmistajaksi ilmoitettiin Morris Motors Ltd - Agricultural division, ja valmistuspaikka Iso-Britannia, Birmingham, Ward End, Tractors and Transmission Branch. Birminghamin tehdas valmisti Nuffield traktoreita vuosina 1948-1964. Lisäksi se tuotti kolmesylinterisiä traktorin moottoreita vuoteen 1969 asti. Myöhemmin tämä samainen tehdasalue valmisti mm. LDV -pakettiautoja vielä vuoteen 2008 asti.

Nuffield sai Perkins P4 -dieselmoottorin nokallensa vuonna 1950 malliin Nuffield DM4. Konsernin oma BMC diesel saapui ihastuttamaan vuonna 1954. Uuden OEA2 -moottorin saanut iso Nuffield sai uuden mallimerkinnän 4DM sekä pikkuveljen 3DL vuonna 1957.

1961-1964 Bathgateen Skotlantiin valmistui uuden Austin ja Morris yhteenliittymän, British Motor Corporationin (BMC ltd) upouusi ja euroopan suurin ajoneuvojen ja traktoreiden tuotantolaitos. Tehtaan suunniteltu kapasiteetti oli 700 traktoria viikossa. Tehtaan koneistuskeskus oli tuolloin euroopan suurin, ja sen pohjassa oli mm. 4 metriä syvät betonivalut. Ensimmäisenä aloitettiin Nuffield 342 -mallin valmistus ja myöhemmin linjalta saapuivat myös 460 Nuffieldit.

Vuoden 1964 loppupuolella tuotantoon astui viimeinen Birminghamilaista suunnitteluperää olleet Nuffield traktorit, mallit 10/42 ja 10/60. Traktoreissa oli parannettu jarrutehoa kuivin levyjarruin sekä vaihteiston porrastusta lisäämällä vaihteistoon puolittaja, joka tuplasi vaihteiden lukumäärän. Lisäksi valmistettiin uutta "pikkunuhvia", Ferguson kokoluokkaista BMC Miniä, jonka tuonti suomeen oli erittäin vähäistä.

Vuonna 1967 astui tuotantolinjalle muotoilullaan tänäkin päivänä puhuttavat 3/45 ja 4/65 Nuffieldit. Uutta traktoreissa oli mm. mannereurooppalainen muotoilu, pieniä parannuksia oli tehty myös kuljettajan mukavuuteen. Mittaristo oli nyt ajanmukainen ja sijaitsi ratin alla sisältäen kaiken tarpeellisen informaation printatulle piirilevylle koostetuin mittarein. Nuffield 4/65 ja 3/45 saivat edeltäviä pidemmän akselivälin, uudet helposti siirrettävät etupainot, isot astinlaudat, leveät lokasuojat, uuden hydrauliikan hallinnan, vahvemman nostolaitteen sekä suomessa 1.7.1969 pakolliseksi muuttuneen turvaohjaamon. Suomessa ohjaamon valmisti Maaseudun Kone Oy - Ylihärmä. BMC mini oli saanut uuden mallimerkinnän 4/25.

Vuonna 1968 BMC Ltd ja Leyland Motors Ltd yhdistyivät. Traktorituotanto siirtyi kokonaisuudessaan British Leyland Motor Corporationin nimen alle. Viitteitä tulevasta saatiin Royal Smithfield Showssa 1969 kun uudet, siniset Leyland traktorit esiteltiin. Nuffield nimi näkyi enää pienenä mallimerkinnän ohessa, mutta vain yhden mallisarjan ajan. Aika oli muuttunut ja unikon oranssi Nuffield traktori siirtyi historiaan.

Nuffieldit suomessa

Suomessa viranomaisten ja oppineiden mielestä Nuffield traktorit edustivat niin suurta traktori kokoluokkaa, ettei niiden tuonnille tahtonut saada lisenssiä, sanottiin, ettei suomessa tarvita noin suurta traktoria. Kesko Oy sai viimein tuontiluvan Nuffieldille ja ensimmäiset kaksi Petrolimoottorista M4 traktoria saapui Suomeen Olympiavuonna 1952. Viranomaisten ja oppineiden puheista huolimatta Nuffieldin kokoisille traktoreille oli todellinen, huutava tarve, ja Nuffield pääsi näyttämään kyntensä mm. lapin suurilla traktorisavotoilla, jossa se oli toiseksi yleisin traktori Fordson Majorin rinnalla. Fordsonin saatavuus oli huomattavasti parempi, mm. Fordin suomelle myöntämin omin valuuttalainoin, sekä olihan Ford kokoluokassaan traktorivalmistajana euroopan suurin.

Suomalaiset ottivat Nuffieldit omakseen, eikä aikaakaan kun niitä alettiin varustelemaan varustein, joita tehtaalta ei saanut. Savotoiden jatkettuun lähikuljetukseen ja pitkille siirtymätaipaleille kehiteltiin lisävaihde, Kylmäkosken kertoja.
Suurien ikäpolvien rynnistäessä työnhakuun ruotsiin tarvittiin soramontuille vänkärin sijasta konevoimaa, ja T:mi Eka alkoi toimittamaan EKA -Nuffieldeja varustettuna pyöräkuormaajiksi. Kun tarvittiin vetovoimaa, ostettiin Italialaiselta Nuffield -maahantuojalta Vittorio Cantatorelta nelivedon voimansiirto-osat ja koottiin 150 kpl nelivetoisia 4DM Nuffieldeja todelliseen tarpeeseen. Suomeen tuotiin myös muutama kappale nelivetoisia Bray -Nuffieldeja. Nuffieldista teki myös Reino "Repe" Helismaa Nuffield -Marssin. Kymmenestuhannes Nuffield -traktori tuotiin suomeen jo vuonna 1963.

Nykyisin Nuffield on kulttimaineen saavuttanut harrastetraktori, jonka ympärillä toimii n. 500 alan harrastajaa. Nuffi on Nuffi, kyllä Nuffi kestää!

 

BMC-Nuffield 245

Ruotsissa veljekset Gustav ja Ove Hultdin suunnittelivat neliveto/paritraktorin toisella tavalla kuin mm. DOE teki Fordsonista ja Fordista.
DOE:han oli tehty liittämällä kaksi traktoria peräjälkeen, kun taas Hultdin veljekset asensivat traktorit rinnakkain.
Idean käyttää Nuffieldeja paritraktoreissa keksi Svenska Traktor Ab:n johtaja Sven Weldeheim.
Vuonna 1964 Hultdin veljesten konepaja -Hultdins Verkstad Ab- ja Nuffieldin maahantuoja -Svenska Traktor Ab-  alkoivat valmistaa Nuffieldin paritraktorimallia BMC 245.


bmc 245
Kuva: BMC 245 Hultdins System Ab luvalla!


Nämä "tuplanuffieldit" valmistettiin yhdistämällä kaksi Nuffield 10/42 traktoria. Kummistakin traktoreista säilytettiin omat moottorit ja voimansiirto.
BMC 245 oli tarkoitettu metsäkäyttöön sekä raskaaseen peltotyöhön, tilanteisiin jossa vaadittiin aikakaudelle suuria vetotehoja.
Tietenkin metsätraktorissa täytyi telat olla, joten sekin oli heti alkuvaiheessa suunniteltu.
BMC 245 eturenkaat olivat jäykät ja samankokoiset kuin takarenkaat ilman ohjausniveliä.
Konetta ohjattiin nostamalla tai laskemalla aina jommankumman moottorin kierroksia.
Kone saatiin vetämään neljällä pyörällä, kun renkaiden väliin laskettiin kuorma-autoista tuttu "telikarhu" eli välivetorulla joka yhdistää takaa tulevan pyörimisvoiman eturenkaisiin.

Suomessa tiedetään olleen ainakin kaksi "rinnakkaisnuffia" molemmat vuosimallia '66. Molemmat olivat ostettu Sodankylään. Molemmat tiettävästi myös paloivat. Toinen traktorin jäänteistä joutui romunkeräykeen vasta 2000 luvun puolella. Toisen kohtaloa ei tiedetä. Myös Valtimolla Pohjoi-Karjalassa on nähtynä BMC paritraktori, oliko se jompikumpi näistä ei tiedetä. Kyseessä on saattanut olla myös kolmas tuotu traktori. Huhuja on liikkunut edelleen yhdestä osina olevasta traktoriyksilöstä.

Traktorissa oli vähintään kahden koneen kulut sekä lähes kahden koneen hankintakustannukset. Tämä oli kenties osana syytä näiden koneiden herkkään palamiseen?

Paritraktorista oli myös toinen 120 hevosvoiman versio, joissa peruskoneina toimi isompi nelisylinterinen 10/60 Nuffield
Sitä ei tosin maahamme tullut yhtään kappaletta.

pritraktoritekniikka
BMC paritraktoriversion voimansiirtorakenteen havainnekuva.

 

Ab Hultdings System toimii edelleen, valmistaen mm. ajokoneen kouria.

EKA -Kuormaaja
"Ekalla soran kuormaus kannattaa!"

Tultaessa 1960 -luvulle, alkoi soramontuille ilmestyä lapiomiehiä korvaamaan eri maataloustraktoreiden pohjalle rakennettuja hydraulisia kuormauskoneita. Näissä pyöräkuormainten varhaismuodoissa oli pääpiirteinä käännetyn lautaspyörän avulla saatu voimansiirron suunnanvaihto eli traktoriversioon nähden käännetty ajosuunta sekä kuljettajan kahtapuolta liikkuvat nostoaisat. Varustelusta poistettiin myös traktorin hydraulinen nostolaite tarpeettomana.

Kaukon Nuffield EKA

Bolinder Munktellien ja Fordsonien rinnalla täysverisenä kilpailijana Suomessa nähtiin myös Nuffield. Kesko tarjosi soramontuille EKA -merkkistä hydraulista kauhakuormaajaa jonka kehitti ja valmisti T:mi Eka.
Tämän EKA:n perusalustana käytettiin aivan aluksi 4DM mallia siirtyen aina traktorimallin vaihtuessa 460 -> 10/60 jne. Viimeiset kerettiin tekemään vielä Leyland -traktorin pohjalle ennenkuin näiden koneiden aika meni ohi ja suuret momentinmuuntimella ja levyaisastoilla varustetut oikeat pyöräkuormaimet tulivat ja saavuttivat markkinat.

Tarmon EKA

Kaikenkaikkiaan Eka kuormaajia tehtiin noin parisen sataa kappaletta joista harrastajien käytössä on vielä kymmeniä yksilöitä.

Tekniset tiedot:

Perusalusta:
Nuffield 4DM, 460 tai 10/60, myöhemmin Leyland traktorit.
Vaihteisto normaali, eteenpäinajovaihteet muutettu peruuttaviksi. Toteutettu kääntämällä tasauspyörästö toisinpäin.
Lisättynä varusteina perusmalliin nähden:
Hydraulinen ohjaustehostin.
Keulapumppu irroituskytkimellä
Vastapaino
Keulasäiliö.

Kuormaajan tiedot:
Sorakauhan tilavuus: 630 litraa.
Vapaa tyhjennys korkeus: 2,40 m
Irroitusvoima: 2400 Kg
Nostovoima: 1800 Kg
Työpaino vakiovarustein: 4100 Kg.
Nostonopeus alhaalta ylös: 6 sekuntia.
Vakaimellinen aisasto myöhemmissä malleissa.

 

 

Kuvat: NLCF ry:n jäsenten konekalustoa.

Tekniset tiedot:

Valmistettu vuosina: 1965-1968 (Jonka jälkeen Nuffield 4/25, 1,5 litr, 25hv diesel) v. 1968-1969.

Moottori:

Diesel:
BMC 9T
4 -Sylinterinen 0,948 litrainen esikammio dieselmoottori.
Teho 15 hv
Vääntö: 53,4 Nm, 1750 rpm
Puristussuhde: 23,6:1
Siirtopumppu: CAV  A.C
Ruiskutuspumppu: CAV  DPA 3248530

Petrooli:
(Tiedot, jotka eivät päde dieselmoottorin tietoihin)

Malli: BMC 9TA
Puristussuhde: 7,2:1
Sytytysjärjestelmä: 23D4
Sytytystulpat: Champion N8
Kaasutin: Zenith type 26 VME

425 motti

Voimansiirto:
9+3 vaihteinen synkronoimaton vaihteisto
Nopeudet eteen:1,10 - 20,72 km/h
Pakkinopeudet: 2,99-7,73 km/h
Kytkin: B&B 9" kuiva yksilevykytkin
VOA: 540,1000 rpm (1000 VOA lisävaruste)

Hydrauliikka:

Tuotto:11,4 litraa
Työpaine: 155-176 bar
Nostovoima: 454 kg  - nostovarsien ollessa uloimmassa asennossa

4252

Sähköt:
Laturi: Lucas C40A (special)
Aänitorvi: Lucas 6H
Startti: Lucas M45G (Short)
Rele: Lucas RB108
Hehkutulpat: KLG GS104L (9 voltttia)
Akku: 12v, 140 Ah
Ajovalot: 12V 35/35W
Työvalo: 36W
Sivuvalot :6W
Rekisterikilven valo: 6W

42525

Jarrut:
Girling Multi-Disk (monilevy)

Mitat:
Maavara:35,6 cm
Pituus: 2,49 m
Leveys: 1,51
Paino: 951 Kg (kokonaispaino varustein)
Polttoainesäiliö:
Diesel:29,5 litraa
Petrooli: 31,8 Litraa
Voimansiirto:10,8 Litraa
Hydrauliikka: 9,0 Litraa

Renkaat:

Etu:
Vakio:4,00 -15 
Vaihtoeht: 5,00-15

Taka:
Vakio: 9,00-24", 4Ply
Vaihtoehtoiset
7,50-24",  8Ply
8,00-24",  4Ply
10,00-24", 4Ply

Varusteita (vakio & lisäv.):
Hihnapyörä
Etukuormain

Kuvat ovat Nuffield 4/25 eli tuoreempi painos BMC  MINI:stä
Kuvat: John Charnley & Sons Tractors -luvalla.

Vuonna 1948 lanseerattu Nuffieldin ulkonäkö oli todella uutta tullessaan markkinoille, mutta oli jo auttamattomasti vanha 60-luvun puolivälissä, olihan se ollut käytössä jo liki 20 vuotta.


Nuffield 4/65 muuttikin Nuffieldin ulkonäön tyystin. Muotoilun lähtökohdaksi oli selvästi otettu mannereurooppalaiset traktorit, samanlaista muotokieltä oli havaittavissa aikakauden saksalaisissa traktoreissa. Tämä malli saikin käyttäjien keskuudessa monenmonituista lempinimeä, osa julkaisukelvottomiakin. Peltinokka, Kyömynokka ynnämuut olivat yleisimpiä. Kyseinen muotoilu oli ehkä edellä aikaansa, yhtä pehmytlinjaisia traktoreita alkoi tulla markkinoille 80 luvun alussa, mm. John Deere:ltä.

Nuffield 4/65 mallin tekniseen suunnitteluun työ BMC:llä ostettiin ulkopuolelta. Traktorin suunnitteli Ferguson Tractor Research Ltd, jonka kädenjälki näkyi mm. MF -tyyppisenä ohjauksentehostinrakenteena, sekä hydrauliikan hallintakonsolina.

Mittaristo muuttui "automaiseksi" yhteneväiseksi kokonaisuudeksi ratin taakse, ehkä ensimäistä kertaa traktorihistoriassa -printatulle piirilevylle kasaten! Samoin hallintalaitteet ja ergonomia päivitettiin aikakautta vastaavaksi, mm. hydrauliikan hallintakonsoli uudistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Suomessa 1.7.1969 voimaan astunut ohjaamopakko muokkasi traktoreiden yleisilmeitä radikaalisti, kallistaen myös niiden hinnat uusille tasoille.

Huomattavia käyttöparannuksia oli edeltäjäänsä pidempi akseliväli, uudet 33 kg painoiset irroitettavat etupainot, etupainoteline vakiovarusteena, ajovalot maskissa, leveät lokasuojat, isot astinlaudat ja monet muut hienot pienet parannukset. Myös jäähdytysjärjestelmä koki uudistuksia: Laturia ja vesipumppua pyöritettiin alkupäänkoneissa moniurahihnalla, ja jäähdytin sai myös paisuntasäiliön.

Paranneltu mk2 versio sai mm. moottoriin balanserin eli tasapainokoneiston ja uudet teippaukset.

Suomessa Kesko markkinoi Nuffieldeja kahdella eri varustetasolla. Kevyemmin varusteltu "Talous" -malli sisälsi perusvarusteluna kaikki välttämättömimmät varusteet ja "Kartano" -malli niiden lisäksi ohjaustehostimen ja ajokytkimestä riippumattoman ulosoton sekä hydrauliikan.
Lisäksi 4/65 palveli mallikkaasti suosittuna kaivurialustojen voimakoneena mm. Ukkomestari -kaivureissa.

 

Tekniset tiedot:

Valmistettu vuosina: 1967-1969, Valmistaja BMC Ltd ja myöh. British Leyland Motor Corporation Ltd.

Moottori:
BMC nelisylinterinen 3,8 litrainen, märkäputkinen suoraruiskutus diesel.
Teho: 60 hv/2000 rpm DIN - SAE: 70hv/2000 rpm
Vääntö: 235 Nm/1200 rpm
Syl. Halk x Iskunpituus: 100x120
Minimec rivipumppu
Purristussuhde: 16,5:1

Voimansiirto:
10+2 synkronoimaton vaihteisto.
Nopeudet: n. 2-32 Km/h
Kytkin: 11" kuiva yksilevy kytkin tai kartanomallin 11" 2 -levyinen kaksoiskytkin.
VOA: 540 rpm -Talousmalllissa ajokytkimestä riippuvainen, kartanomallissa kaksoiskytkin.

Hydrauliikka:
Nuffield Flow-Matic vetovastusjärjestelmä
Tuotto: 34 L/min
Nostovoima: 2100 Kg, kategorian 2 nostolaite.
Hallinta: mekaaninen
Ulosotot: 1 kpl 1 toiminen paineöljylähtö hallinta omalla vivulla. 1 kpl nostolaitteen vivulla, toimii nostolaitteen kanssa automaattisesti.
Käyttöpaine: 160 - 180 Bar.

Sähköt:
Lucas sähkölaitteet 12v

Ohjaus:
Talousmallissa mekaaninen ruuviohjaus, kartanomallissa hydraulinen ohjaustehostin. Etuakseli säädettävällä raidevälillä.

Jarrut:
Kuivat levyjarrut Girling, toimivat tarvittaessa ohjausjarruina omilla pedaaleillaan.


Renkaat:

Etu: 7,50-16"
Taka: 13,6-36"

Vaihtoehtoiset:
12,4/11.00-36
13,6/12.00-38"
16,9/14.00-30"

Mitat:
Pituus: 321 cm
Akseliväli: 203cm
Leveys: 162 cm
Paino: 2400 Kg

Tilavuudet:
Polttoainesäiliön tilavuus: 72,7 Litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus: 56,5 Litraa
Ohjaussimpukka: 1,7 litraa
Ilmanpuhdistin: 0,56 litraa
Moottoriöljy: 9 litraa
Jäähdytysjärjestelmä: 13,6 litraa

Lisävarusteet:
Etu- ja pyöräpainot
Ohjaamo (Junkkari)
Liukunavat
Hihnapyörä
Vetokoukku tai maatalousvetolaite
Kaksoiskytkin
Ohjaustehostin
ym...

Kun muut valmistajat toivat markkinoille alkuaikojen pikavaihteita (MF multipower, Ford SOS, DB Autodrive) sekä useampivaihteisia ja aluevaihteellisia vaihteistoja, piti Nuffieldinkin kehittää vanhahtaneen 5+1 vaihteiston tilalle uutta. Suomesta lähetettiin tehtaalle piirustukset kylmäkosken kertojasta, mutta asiasta ei innostuttu. Sensijaan tehdas teki 10 -vaihteisen vaihteiston, jossa etuvaihde on alentava. Rakenne on todella samankaltainen kuin kylmäkosken kertoja. Suomessa uuden mallin markkinointia varten sille kehitettiin vauhdikas lisänimi TEN SPEED ja teetätettiin keulamaskiin ko. merkki. Uutuutena pikkunuhviin tuli myös SIMMS Minimec rivipumppu, jonka isoveli oli saanut kylkeensä jo aijemmin. Tähän malliin päättyi "kolmosnuffin" raklatus, joka syntyi syöttöpumpun fiber -koplingin käynnistä.

Tekniset tiedot:

Moottori:
BMC 2,8 litrainen suoraruiskutusdiesel
Teho: 45hv/2000 rpm
Vääntö: 172Nm/1500 rpm
Minimec rivipumppu, mekaanisella säätäjällä.
Ruiskutusajoitus: 25 astetta EYKK
Ruiskutuspaine: 170 Bar
Suutin tyyppi: N. 1257
Öljynpaine normaali: 35-40 lb/sq. in (2,46-2,81 kg/cm2)
Öljynpaine tyhjäkäynti: 10-15lb/sq. in. (0,7 - 1,05 kg/cm2)
Ruiskutusjärjestys: 1,3,2
Venttiilin välykset: 0,33mm kuumana

Voimansiirto:

5+1 synkronoimaton, hidas/nopea kertojavaihde.
Kuiva yksilevykytkin 11",
Nopeudet: n. 2,0- 27 Km/h
Tasauspyörästönlukko (vaikovarusteena suomessa)
VOA 540 rpm

Hydrauliikka:

Hammaspyörä -kaksoispumppu, valmistaja Plessey Manufacture.
Tuotto: 31,5 Litraa(1964-1965), 35 litraa (1965-1967)
Max nostovoima: 1960 kg
Hallinta: mekaaninen
Käyttöpaine: 134-155 kp/cm2
Ulosotot: 1x 1 toiminen
Yhteinen öljy vaihteiston kanssa. 

Jarrut:
Mekaaniset kuivat levyjarrut, voidaan käyttää ohjausjarruina. 

Ohjaus:
Mekaaninen ruuviohjaus.

Sähkölaitteet:
Laturi: Lucas C40T
Startti: Lucas M45G, malli A226
Latausrele: RB340
Aänimerkki: Lucas 6H
Akut: 1x12v

Valot:
Takasivuvalo: 12v-6W
Ajovalo:12v-35w
Työvalo:12v-36W

Renkaat:
Etu: 7,50 -16"
Taka: 12,4-32"

Täytökset:
Polttoainesäiliö: 64 litraa
Hydrauliikka ja peräöljy määrä: 54,5 Litraa.
Moottoriöljy: 8,5l
Ohjausvaihde: 1,84l
Jäähdytysjärjestelmä:10,2l
Ilmanpuhdistin; 0,85l

Mittoja:
Paino: 1964 Kg Kaikkine varusteineen tankit täynnä!
Pituus: 292 cm
Akseliväli: 185 cm
Maavara: 35 cm
Korkeus pakoputken päähän: 192cm

Lisävarusteet:
- Ajokytkimestä riippumaton voimanotto
- Ohjaustehostin.
- Kylmäkosken kertoja.
- VOA käyttöinen hihnapyörä
- Etupaino
- Takapaino
- Etuakselin kolmiotuki
- 13" Heavy Duty kytkin.
- Erilliset käsikäyttöiset pyöräjarrut
- Paripyörät
- Suojapeite
- Peräkärryn paineilmajarrulaitteet
- Lisä PA suodatin
- Käsikytkin
- Käsijarru

1042mainos

Vaihteistojen ominaisuuksista alkoi kova kilpailu 1960 -luvun puolivälissä. Kotimainen Valmet tähtäsi vaihdevälityksissä pieneen vaihdemäärään, mutta mukavaan käyttöön esitellessään osittain synkronoidun vaihteistonsa vuonna 1964. Samaan aikaan muut valmistajat toivat markkinoille alkuaikojen pikavaihteita kuten MF multipowerinsa, Ford SOS -pantajarruplaneettavaihteiston, David Brown autodrive -kehitelmänsä sekä muut valmistajat useampivaihteisia ja aluevaihteellisia vaihteistoja, piti Nuffieldinkin kehittää vanhahtaneen 5+1 vaihteiston tilalle jotakin uutta. Suomesta lähetettiin tehtaalle piirustukset kylmäkosken kertojasta, mutta asiasta ei innostuttu. Sensijaan tehdas teki 10 -vaihteisen vaihteiston, jossa etuvaihde on alentava. Rakenne on todella samankaltainen kuin kylmäkosken kertoja, mutta vaihteiston välitykset muutettiin niin, ettei huippunopeus kasva, vaan pienimmän ja suurimman vaihteen välille saatiin enemmän vaihtoehtoja. Suomessa uuden mallin markkinointia varten sille kehitettiin vauhdikas lisänimi TEN SPEED ja teetätettiin keulamaskiin kromattu merkki. Vaihteiston kymmenen nopeutta lisäsi käyttömukavuutta ja lisäsi työtehoa kovassa vetotyössä. Nyt nopeus saatiin optimoitettua työhön sopivaksi. Suomessa harmiteltiin huippunopeuden edelleen matalaa reilua 30 km/h nopeutta, johon toki saatiin apu Kylmäkosken kertojasta.

Nuffield 10/60 Bray Four on nelivetoinen traktori, jonka pohjana käytettiin Nuffield 10/60:iä.


Museorekisteröity 10/60. Omistaja J. Välilä

Tekniset tiedot:

Valmistettu vuosina: 1964-1967, valmistaja British Motor Corporation Ltd, Bathgate, Iso-Britannia.

Moottori:
BMC 4 syl. 3,8 litrainen suorasuihkutusdiesel.
Teho: 60 hv/2000 rpm
Vääntö: 235 Nm/1200 rpm
Syl.halkaisija x iskunpituus: 100mm x 120 mm
Minimec rivipumppu
Ruiskutusajoitus: 25 astetta EYKK
Ruiskutuspaine: 170 Bar
Suutin tyyppi: N. 1230
Öljynpaine normaali: 35-40 lb/sq. in (2,46-2,81 kg/cm2)
Öljynpaine tyhjäkäynti: 10-15lb/sq. in. (0,7 - 1,05 kg/cm2)
Ruiskutusjärjestys: 1,3,4,2
Venttiilin välykset: 0,33mm kuumana tai kylmänä

Voimansiirto:
10+2 synkronoimaton vaihteisto, perusvaihteisto 5+1 ja hidas ja nopea alueet. Nopeudet n. 2 - 30 km/h
Borg & Beck kuivalevykytkin 11". Vaikuttaa hydrauliikkaan ja ulosottoon. Kaksoiskytkin sekä 13" Heavy Duty -kytkin lisävarusteina.
Tasauspyörästönlukko.
VOA: 540 rpm 1400 moottorin kierroksella.

Hydrauliikka:
Hammaspyörä -kaksoispumppu, valmistaja Plessey Manufacture.
Tuotto: 31,5 Litraa(1964-1965), 35 litraa (1965-1967)
Max nostovoima: 1960 kg
Hallinta: mekaaninen
Käyttöpaine: 134-155 kp/cm2
Ulosotot: 1 kpl 1 toiminen omasta vivusta, 1 kpl 1 toiminen yhteinen paine nostolaitteen kanssa.
Yhteinen öljy vaihteiston kanssa. 

Sähkölaitteet:

Laturi: Lucas C40T
Startti: Lucas M45G, malli A226
Latausrele: RB340
Aänimerkki: Lucas 6H
Akut: 2x12v

Valot:
Takasivuvalo: 12v-6W
Ajovalo:12v-35w
Työvalo:12v-36W

10mainos

Jarrut:
Mekaaniset kuivat Girling levyjarrut. Voidaan käyttää tarvittaessa ohjausjarruina, käsijarru omalla vivulla.

Ohjaus:
Mekaaninen kierukkaohjaus, ohjaustehostin lisävarusteena.

Renkaat:

Etu: 7,50-16"
Taka: 12,4-36"

Tai

6.00-16", 6.00-19" edessä
16,9-30", 14,9-30", 13,6-38" takana.

Täytökset:
Polttoainesäiliö: 64 litraa
Hydrauliikka ja peräöljy määrä: 54,5 Litraa.
Moottoriöljy: 9,0l
Ohjausvaihde: 1,84l
Jäähdytysjärjestelmä: 13,6l
Ilmanpuhdistin: 0,85l


Mittoja:

Pituus 309 cm
Akseliväli: 198 cm
Korkeus äänenvaimentimen päähän: 205cm
Maavara: 46cm.
Leveys: 175cm
Paino: 2245 kg tankit täynnä, täysin varustein

Lisävarusteet:

- Ajokytkimestä riippumaton voimanotto
- Ohjaustehostin.
- Kylmäkosken kertoja.
- VOA käyttöinen hihnapyörä
- Etupaino
- Takapaino
- Etuakselin kolmiotuki
- 13" Heavy Duty kytkin.
- Erilliset käsikäyttöiset pyöräjarrut
- Paripyörät
- Suojapeite
- Peräkärryn paineilmajarrulaitteet
- Lisäpolttoainesuodatin
- Käsikytkin

Varusteet suomessa:
- Käsijarru
- Yleismittari (kierrosluku, käyttötunti ja nopeusmittari)
- Valaisulaitteet
- De Luxe Istuin
- Numerokilvet
- Jäähdyttimen säleikkö, lämpömittari
- Työkalut perushuoltoon + ohjekirja
- Etuakselin kolmiotuki

Nuffield 10/60

Nuffield 10/60  Omistaja: "Nuutu"