Konerekisteri

NLCF Ry

Nuffield mallit

Leyland Mallit

Tietopankki

Nuffieldit ja Leylandit kaivurialustoina

Nuffield ja Leyland traktotoreiden poikkeuksellisen selkeä rakenne ja valmiit asennuspaikat tekivät niistä verrattomia kaivurialustoja.
Niiden päälle asennettiin monen merkkisiä kaivureita. Mm. Vammaksen tehtaiden valmistamia "riuku-vammaksia", Hymaksia, Ukko-Mestareita, Ahmoja ja muita 50-70 luvun kaivurimerkkejä.
Yleensä koneissa oli joko puoli, täys taikka 5/4 telat parantamassa liikkumista. Tuon ajan traktorikaivurit olivat ns. vastapainokaivureita, jolloin keulassa oli joko hydrauli ja/taikka polttoaineen lisäsäiliö.
kaivuuvarustuksiin varustuksiin kuului yleensä myös nokkapumppu, jonka avulla hydrauliset laitteet saivat lisää nopeuta ja voimaa.
Näillä tämän mallisilla traktorikaivureilla oli valta-asema metsä ja pelto-ojien kaivuussa pitkälti 70 luvulle asti kunnes ilmeistyivät ympäripyörivät kaivinkoneet. Nykyisin nämä monet koneet elelevät leppoisia eläkepäiviään maatilojen pikkuhommissa.

Nuffield universal FOUR ja UM -4G
Nuffield universal four ja ukko-mestari 4G

UM 352 alustakoneena Nuffield 4/65
Um 352 alustana Nuffield 4/65. Kuva: Keskon konekuulumisia 1970.

Vammas Kersantti
Vammas Kersantti

Hymas kaivuri
Hymas Kaivuri.

Nuffield 4/65 ja Vilske 1000 kuormain

Quickie Pikavik-plus


Lataa kaivureiden teknisiä tietoja Excel taulukkona
!

Nuffieldit metsäajossa

Suuret lapin savotat 1950 -luvulla muuttuivat työnkuvaltaan oleellisesti, kun hevosten tilalle rynnivät rautahevoset: Traktorit.
Alkuun savotoilla voitiin nähdä lähes läpileikkaus erimerkkisistä tuontikoneista suomessa, kunnes kokemus karsi huonoimmat joukosta pois.
Valtamerkkeinä lapin savotoilla nähtiin Fordson ja Nuffield. Nämä vastasivat ominaisuuksiltaan juuri sitä mitä savotoilla tarvittiin: Hyvä maavara, sopiva teho, jälkiasennuskomponenttien helppo asennus mahdollisuus ja kestävyys.
Kuormaimina tuolloin toimi joko pelkkä miestyövoima tahi vaijerikuormaimet. Hydrauliikka teki vasta tuloaan.

Nuffieldeja kauppasi tietenkin Kesko Oy mainoksen sanoin "Nuffield Universal tractor 'voimanpesä' -metsäkuljetuksiin".
Mainoksessa myös kerrottiin mitä työvälineitä siihen voi asentaa. Mm. Tukkikuormaimet, vintturit, lumenaurausvälineet, puskurit, kauhakuormaajat, puolitelat, ja ketjut mainittiin suuresta valikoimasta.

Tuolloin monesti ostettiin pelkkä traktori joka kyläsepän avustuksella itse varusteltiin.
Kärryinä käytettiin itsetehtyä rekeä ja pidosta huolehti kitkaketjut tahi puolitelat.

Näillä vehkeillä puuta kuljetettiin tienvarsiin välivarastolle ja järven jäälle uittoa odottamaan.
Tämä toimi siihen asti kunnes kuusikymmenluvun lopulla ilmestyivät ensimmäiset "metsätraktorit". Myös metsätraktoripuolella Nuffieldia kokeiltiin ruotsalaisten BMC -paritraktorin turvin. Hanke kumminkin kariutui Englannin puolen epäluottamukseen homman kannattavuudesta.

Hydropankko ja Metsävarusteltu Nuffield. Kuvat: Keskon Konekuulumisia '68

Nuffield ja Leyland Prototyypit

 

Mitä prototyyppi tarkoittaa?
: Prototyyppi "proto" tarkoittaa uutta laitetta/teknistä kokeilua, joka on lähes valmis sarjatuotantoon, mutta kuitenkin vasta kokeiluasteella.
Yleensä "protot" ovat tehty pitkälti käsityönä kalliisti, koska sarjatuotanto välineitä ei proto asteella ole.

Nuffield protoja:

Kaikki Nuffieldin tuotantomallit ovat jossakin vaiheessa kokeneet protovaiheen ennen sarjatuotantoa, mutta nyt tässä käsittelemme tuotannon ulkopuolelle jääneitä kokeiluja.

NUFFIELD UNIVERSAL M2

Nuffield Universal M2 perustui tekniikaltaan malleihin M3 ja M4.
Se oli telatraktori kokeilu, joka jäi prototyyppiasteelle.
Telat olivat ns. "puolitelat" ja ne tulivat takarenkaiden tilalle. Malli oli samanlainen joita nykyisin tavataan mm. mönkijöissä, eli lyhyt ja korkea.

Tämän telatraktorin vetoteho on ollut omaa luokkaansa aikanaan.
Projektin telat olivat olleet käytössä jo toisen maailmansodan aikana sotilaskoneissa, joista tekniikka periytyi Nuffield Universal M2 kokeiluun.
Nuffield valmisti myös sotakoneita aikanaan jo varhain ennen traktori tuotannon aloittamista.

 

NUFFIELD/LUCAS HYDROSTAATTINEN VOIMANSIIRTO

Kuva: Nuffield 460 ja Lucas Hydrostatic Drive.

Lucas sähkölaitteita tuottavan firman ja Nuffield organisaation yhteistyönä oli kehitteillä kuusikymmen luvulla täysin portaaton hydrostaattinen voimansiirto. Tämä protolaatikko asennettiin 460 Nuffieldiin.
Valitettavasti se oli liian edellä aikaansa ja kallis prototyyppi haudattiin vähin äänin. vain yksi halkileikkauskuva on tästä säilynyt! Vastaavan tyylistä vaihteistoa käytettiin myöhemmin mm. JCB:n kaivureissa

NUFFIELD NELIVETO
Nuffieldeista tehtiin muiden firmojen avustuksella paljonkin nelivetoisia, mutta vuosina 1959 - 1961 tehtaalla tehtiin myös täysin oma nelivetoinen traktori. Näitä tehtaalla valmiiksi nelivedoiksi tehtyjä Nuffieldeja tehtiin kymmenkunta. Etuakseleina käytettiin Morris Commercial akseleita. Molemmat traktorit ovat säästyneet näihin päiviin asti!

Nuffieldit BMC:n 6 -sylinterisellä

Koska 1950 ja 60 -luvulla traktorien vakiotehot pysyttelivät pääasiassa alle 70 hevosvoiman tasossa, alkoivat erinäiset kyläsepät ja pienpajat asentaa traktoreihin voimakkaampia kuusisylinterisiä moottoreita. Nuffieldien jälkiasennusmoottorit olivat pääasiassa konsernin omien kuorma-autojen moottoreita, malleiltaan BMC OEB 5.1 tai OEF 5.7. Tehoja näistä 5.1 ja 5.7 litraisista suoraruiskudieseleistä saatiin noin 80-120 hv. Moottorit olivat suoraa sukua traktorinmoottoreihin, mm. putket, männät yms. olivat samoja.

Yleisimmät muutokset traktoriin:
- Rungon pidennys
- Jäykemmät Riippumattoman VOA:n kytkin jouset
- "yksöiskytkimellisessä" mallissa kytkin vaihdettiin usein 13" "heavyduty" -malliin
- Ulosoton pääakseli laakereineen vaihdettiin lujempaan
- Vaihteiston pääakseli laakereineen vaihdettiin rasitusta enemmän kestäviin
- Jäähdytinsäleikkö vaihdettiin isompaan, vesipumppuun asennettiin lisäpropelleja.
- Ohjaustanko jouduttiin uusimaan pitempään taikka asennettiin tehostettu ohjaus.

Englannissa yritys nimeltä Lowndes Garages LTD jälkiasensi BMC:n 6 -koneita enemmältikkin Nuffieldeihin. Mallimerkinnäksi tuli tällöin virallistettu 10/85. Koneen mukana tuli jopa oma käyttöohjekirjakin, joka oli vartavasten tehty tälle moottorimuutokselle. Suomessa Kesko oy asensi asiakkaan pyynnöstä uuden tai tehdaskunnostetun BMC kutosen asiakkaan niin halutessa.

Nuffield 6 sylinteinen kone
Kuva Nuffieldiin asennetusta 6 -sylinterisestä BMC moottorista. Copyright: "Nuffiko"

 

Jos Nuffield kuume iskee!



Kooste kirjoituksista Nuhvi.net -Foorumilta!



Jos olet aikeissa hankkia Nuffield tai Leyland traktorin, tässä sinulle pieni vinkkilista asioista tai kohdista jotka kannattaa tarkistaa traktorin koeajolla!




1. Vanhan traktorin moottorista pitää aina tutkia mahdolliset pakkasvauriot, tekeekö painetta jäähdyttäjään? Näkyykö hitsauksia taikka lohkeamia lohkon kyljessä? Sisäpuoliset vaikeita selvittää! Ota jäähdyttäjän korkki auki ja käynnistä traktori. Jos nestepinnalla näkyy kuplintaa, on se mahdollinen merkki joko putki tai kannentiiviste vauriosta. Putki maksaa noin 40 - 50 €/kpl ja kannentiiviste noin 35 euroa, joten kalliista viasta ei ole ehkä kysymys.

2. Onko vedet ja öljyt sekaisin? Veden öljyn seassa huomaa "tippoina" mittatikusta tai öljymäärän äkillisenä lisääntymisenä. Jos öljyt käytön jälkeen ovat valkeat on se merkki vesien ja öljyjen sekoittumisesta. Tämän vaivan aiheuttaja on yleensä sylinteriputken alapään tiivisterenkaan pettäminen, joka maksaa alle 10 € per putki. Joskus voi myös lohkon tai putken paha korroosio aiheuttaa ko. vaivan ja tämä remontti vaatiikin hiukan enempi vaivaa.

3. Kun menee traktoria katsomaan, kannattaa ottaa HETI kiinni pakosarjasta. Yleensä myyjä varoittaa, että hieman siirsi konetta, ja että pakosarja on kuuma. Tästä voi päätellä, ettei traktori lähde alle +5 lämpötilassa käymään, eli koneremppaa mahdollisesti tiedossa. Vika voi olla männänrenkaissa, väljiintyneissä männissä ja putkissa tahi kannen venttiileissä. Putket maksavat n. 40 - 50 € kpl, mäntä noin 100 € ja rengassarja 50 € mäntää kohden. Venttiilit maksavat 10 - 20 €/kpl mutta usein myös kansi on syytä kunnostaa asiansa osaavalla pajalla.

4. Jos yksilö ajokuntoinen, niin kannattaa koeajaa läpi kaikki vaihteet, kiihdyttäen ja jarruttaen. Varsinkin vitosvaihteen laakerien väljyyden huomaa usein kun kiihdyttää täyteen vauhtiin ja laskee äkisti kaasun pois. Se potkaisee vaihteen vapaalle. Pakilla ajaessa kannattaa myös vuoron perään kiihdyttää ja jarruttaa. Jos vaihteistosta kuuluu kaasua hellittäessä voimakas "KROOK, KROOK, KROOK", niin pakkiakselin rattaan akseli on rikki. Saa vaihdettua, kun ottaa perärepun pois. Melko työläs, muttei mahdoton homma. Uuden akselin se vaatii teetettäväksi/tehtäväksi sorvissa, joskus löytyy myös käytettynä purkamoilta.

5. Jarrut ei ostaessa todennäköisesti toimi, mutta ne on helppo itse kunnostaa mallista riippumatta. Uutta kitkapintaa, ja vipstaakien herkistelyä sekä säätöä. Jos stefa on vuotanut alennusvaihteesta öljyäi taka-akselin banjon päälle, niin jarruja ei saa, ennen kuin öljyn vuoto on tilkitty alennusvaihteen akselilla! Stefa maksaa noin 20 € ja uusi jarrupintasarja 40 €.

6. Nostolaitteen kuorien eheys kannattaa tarkistaa. Väärinkäytöstä johtuen voi olla parsittu hitsaamalla kasaan. Pumpunkunto hyvä testata, jos mahdollista nostamalla jotakin 1-1,5 tonnin kikkaretta. Nostokyky kunnossa ollessa 1300-1800kg mallista riippuen. Mittatikkua nostamalla voi päätellä vähän öljyistä, niin kyllä sitä pitäsi olla ainakin! Peräöljyt ovat vaihtokunnossa lähes poikkeuksetta.

7. Takarenkaat ovat kalliita traktoreihin, niiden kunto vaikuttaa myös hintaan!

8. Jos aikoo entisöidä alkuperäistyyliin, niin kannattaa huomioida kuinka paljon puuttuu vaikeasti saatavia ns.pisteosia! Monesti nettikoneessa myydään "helppo rojekti asiaa ymmärtävälle", "helppo entisöidä" tms. Mutta harvassa ovat todella ne koneet joista löytyy Nuffieldin tunnusomaiset pisteosat, kuten lokasuojan Lucas pisaravalot sekä takaosan kissansilmä (4DM -> 460, uudemmissa Butler "putkivalo"), lokasuojien takana olevat heijastimet varsineen (M4 - DM4 sama kuin peilin varsi, uudemmissa ei ole) yms. Kannattaa olla erityisen tarkka jottei tule pettymystä. Nettikoneen "helppoja entisöintikohteita" on syytä varoa!

9. Jos Nuffield on varustettu kuutoskoneella, niin miten on rungon jatko tehty? Näissä kuutosissa on vanhemmissa alipainesäätöinen Simms´n rivipumppu ja uudemmissa vanhemmiten aika huonosti toimiva ns.hydraulisäätöinen jakajapumppu CAV DPA. Jakapumpullinen herkästi pistää koneen "rönköttämään" tasakaasulla ja samaan hintaan saa olemattoman kylmäkäynnistyvyyden.

10. Kannattaa vähän tutkiskella, kuinka monesta on kerätty. Kyllä originaali kuntoinen on aina arvokkaampi, kuin "sekarotuinen sitä sun tätä" viritelmä! Huom. Kannattaa katsoa nuhvi.net opas "Selvitä traktorin ikä".

11. Ota kaveri(t) mukaan. kaksi/useampi silmäpari näkee enemmän kuin yksi silmäpari!

12. Tarkasta koneen säilytyspaikasta vuotojäljet!

13. Nuffieldissa ohjaus yleensä väljä, muttei ole kovin kallis eikä vaikeakaan korjattava! Puslia saa, sekä nivelpäitä. Simpukan sektoriakselilta mehii usein öljyä, mutta siihen saa stefaa joka maksaa noin 10€. Sektoriakselin ja rattiakselin välisen kierteen väljyyksiä on hankala poistaa. Jos öljyjä on simpukassa pidetty, on yleensä väljyys vain puslissa. Mikäli simpukka on pyörinyt kuivana, voit joutua uusimaan rattiakselin sekä simpukan sektoriakselin vastakierteen. Nämä osat ovat kalliita jos uutena ostaa. Käytettynä purkamoilta voi hyvällä tuurilla löytyä vähän kuluneitakin.

14. Katsele rauhassa useita eri koneita ja mieti myös kotosalla ostopäätöstä. Jos myyjää kiinnostaa myydä, se soittelee perään jollei ole jo valmista ostajaa tiedossa! Nuffit ovat kysyttyä tavaraa jonka arvo ei enää ainakaan tipu.

15. Papereiden kuntoon kannattaa myöskin uhrata hetkinen. Jos koneesta löytyy rekisteriote, ja tai se on rekisterissä, on kilpiin saattaminen erittäin helppoa.
Mikäli paperit puuttuvat joudut uhraamaan hieman enemmän aikaa ja vaivaa jotta koneen saa rekisteriin. Vanhoja traktoreita ei tarvitse viedä konttorille katsastukseen, vaikka monessa paikkaa niin haluaisivatkin.



16. Hinta on monesti se suurin kysymys. Nykypäivänä ajokunnottomasta Nuffieldista kannattaa maksaa noin 500 € ja ajokuntoisesta ei pisteosia sisältävästä yksilöstä noin 1000 - 1500 €. Jos traktori on lähes originellina säilynyt voi sen arvo olla jopa 2000 - 2500 euroa.

Monesti näkee internetin maailmassa ns. entisöityjä traktoreita myynnissä. Harmittavan usein nämä ovat vain nopeasti maalata suhautettu, sen kummemin ajattelematta. Jos kyseessä on todellakin upeasti entisöity ja pisteosiltaan lähes täydellinen niin hinta menee 3500 € paremmalle puolelle.

Tosin kannattaa muistaa, että lopullinen hinta on ostajan ostohalun ja myyjän myyntihalun kompromissi.

 

Nuffield:in huolto-opas

Jotta Nuffieldit palvelisivat töissään luotettavasti ja samalla innolla kuin uutena on niitä myös huollettava.
Tässä on nyt koottu muutamia tärkeitä huolto-toimenpiteitä tietyissä ajanjaksoissa.
Harmillisesti monissa Nuffieldeissa ei toimi tuntimittari ja kone on ns. sesonki käytössä, Tätä varten on tehty myös käyttökertoja laskemalla tehtävä huolto.

Englannin Nuffield - Leyland kerholla on kattava valikoima erilaisia alkuperäisiä huolto-ohjeita ja kaavioita englannin kielellä.

Mm.
Wiring diagrams : Sähkökaaviot
Pump Injection timing: Pumpun ajoituksen säätö
Main torque settings: Kiristystiukkuudet pääosin
Lubrication chart: Voitelukaavio.

Paina punaiseksi värjättyä tekstiä, lataa PDF tiedosto koneellesi ja katsele. Tarvitset PDF tiedoston katseluun esimerkiksi FOXITREADER -nimisen ohjelmiston.

Ne löytyvät täältä: KLIKKAA TÄTÄ

Yleisiä hyväksi havaittuja ohjeita:

Erityisen tärkeää:

- Pidä Nuffieldisi pakoputken päässä "hattua" tahi muuta tukkoa kun kone seisoo pitemmän aikaa. Nuffieldin pakosarja on sellainen, että sadevesi menee suoraan pakoputkesta moottoriin ja vesi pilaa ennen pitkää venttiilit ja istukkapinnat, sekä kuluttaa muutenkin moottoria. Sellainen "kilkatin" on erittäin hyvä, ja sen saa "äänettömäksi" kun laittaa pienen kuminpalan kiristimen väliin niin, että sen reuna osuu läppään kun läppä on ala-asennossa. Kilkattimen vastapainon hakkauksen voi estää sivelemällä siihen kunnon klöntin esimerkiksi kuumankestotiivistemassaa .

- Älä käytä työlaitteen lukitusta tiejossa, se lukkotappi katkeaa pahassa rytkäyksessä nostolaitteen sisään.

Hyvä muistaa myös:

- Peräöljyjä laskiessa pitää muistaa tyhjentää myös "banjot", eli taka-akselin puolikkaat. Öljyroppuja on siis 3 kpl. Vaihda öljyt vaihteisto/hydrauliikka puolelta riittävän usein. Maidon valkea emulsio tuhoaa kalliin (n. 800€) ja hankalasti saatavan hydrauliikkapumpun nopeasti. Pieni panos, suuri säästö!

- Peräöljytaso on hyvä pitää mieluummin H -tasossa, tai jopa sentti pari siitä yli. Näin voimansiirtolinjan ylimmät jarruakselin laakeritkin saavat voitelua.

- Jos ajat moottorin lämmöt "Punaiselle", älä sammuta traktoria, vaan aukaise jäähdyttäjän säleikkö täysin auki, nosta kierrokset 1200-1600 rpm ja ota rasitus pois. Näin jäähdyttäjä jäähdyttää nesteen nopeasti eikä suuria lämpökuormituksia tule sen enempää. Jos traktorin sammuttaa tulee monin paikoin suuria lämpöpiikkejä.

- Kiristä Nuffield traktorisi nostolaitekansi VÄHINTÄÄN kerran vuodessa tarvittavalle tiukkuudelle. Näin vältyt yleiseltä perärepun halkeamisongelmalta. Saatat huomata, että penkin puoleiset pultit olivat yllättävän löysällä!


Päivittäinen, 10 -tunnin taikka ennen käynnistystä suoritettavat toimenpiteet:

1. NOSTA moottoriöljytikku ja tarkista öljyt. Ensimmäinen nosto ei kerro koko totuutta, vaan pyyhi tikku ja katso uudelleen!
Jos öljyä ei ole lisää sitä Max merkkiin asti.
Huomioi: Jos öljyssä näkyy tippoja älä käynnistä konettta! Siellä on jäähdytysnestettä seassa.
2. TARKASTA jäähdytys ja muut nesteet. Voimansiirrossa mittatikku jossa merkinnät L, N, H.
Tässä selitys: L= Low eli alaraja, N= Normal eli normaali taso, H= High eli yläraja.
3. TARKASTA vuodot: Kurkkaa maahan, jos vuotoja on ne näkyy heti.
4. TARKASTA renkaat silmämääräisesti.
5. PAUKAISE kone tulille ja liikkeelle lähtiessä kuuntele epämääräiset äänet. Älä siis laita "rokkikottaraisia" soimaan heti konetta käynnistellessä, niin kuulet paremmin!
-OPI tuntemaan koneesi äänet, tällöin voit äänen muuttuessa epäillä vikaa, ja säästyä kalliilta remontilta.
-ÄLÄ HUUDATA konetta kierroksilla heti sen käynnistyttyä.Aloita työt kevyemmällä kuormituksella siirtyen kokoajan raskaampaan. Säädä myös kaihdinta. Näin vältät kylmäkiinnileikkautumisen!

 

Töiden jälkeen:

1. KÄYTÄ konetta tyhjäkäynnillä vähän aikaa ennen sammutusta. Näin vältät "lämpöpiikit" ja koneen kiinnileikkautumisen.
2. TÄYTÄ polttoainesäiliö, Näin välttyy kondenssivedeltä polttoainejärjestelmässä.
3. LAITA "kaihdin" kiinniasentoon. Silloin sen muistaa seuraavan kerrran ja kone lämpiää nopeammin.

 

10 tunnin voitelu, taikka 2 käyttökerran jälkeen:

1. ETUAKSELI. 2 painallusta rasvapuristimella joka nippaan.
2. ILMANPUHDISTIN. Tarkista öljyn määrä ja puhtaus ja lisää tai vaihda tarpeen mukaan. Talvella harvemmin.
3. KÄSIJARRU. jarrupolinten poikittaisakselin nipan rasvaus.
4. ETUAKSELIN KOLMIOTUKI. Saranatappiin kaksi painallusta rasvaa.

50 tunnin, 10 - 20 käyttökerran välein taikka kerran viikossa:

1. PUHDISTA traktori
2. PUHDISTA polttoainesuodattimen suodatinverkko ja vedenerotin
3. PUHDISTA ilmanpuhdistin ja vaihda sen öljy
4. ÖLJYÄjäähdyttimen säleikön ja kaasuttimen säätöelimien nivelet, sekä jarru ja kytkinelimet.
5. TARKASTA kaikkien muttereiden,pulttien ja tulppien tiukkuus.
6. LIIKUTA nostolaitetta muutamia kertoja ääriasennosta toiseen,ellei sitä ole viikon aikana käytetty. Tarkasta ja puhdista magneettitulppa
7. RASVAA nostolaitteen varsien nipat (3nippaa)
8. JOS traktorissa on käsikytkin, puristetaan akseliin rasvaa (1nippa) ja öljytään nivelet
9. KAKSI painallusta rasvaa molempien etupyörien napoihin.
10. Tarkasta renkaiden ilmanpaineet.

 

100 tunnin välein, 20- 40 käyttökerran jälkeen taikka kerran kuussa.

1.TARKASTA ja huolla akut ja akun kengät.

Joka 200. tunti, 40 - 60 käyttökerran jälkeen taikka kahdesti vuodessa:

1.VAIHDA moottoriöljy.
2.VAIHDA suihkutuspumpun öljy.
3.PUHDISTA siirtopumpun suodatinverkko.
4.PESE ilmanpuhdistimen verkkosuodatin polttoöljyllä.
5.TARKASTA ohjausvaihteen kotelon öljypinnan korkeus.
6.TARKASTA etupyörien auraus .
7.HUUHTELE jäähdytin puhtaalla vedellä.
8.TARKASTA jarrujen ja kytkimen säädöt.
9.PUHDISTA polttoaineen pääsuodattimen kotelo, täytä suodattimen öljypohja uudella öljyllä ja poista ilma polttoainejärjestelmästä.
10.TARKASTA tuulettimen hihnan kireys. Sopiva kireys sormella painaessa on 20mm liikevara.

Joka 400. tunti taikka kerran vuodessa:

1.VAIHDA öljynsuodattimen elementti (joka toisen öljyn vaihdon yhteydessä)
2.TARKISTA venttiilivälykset ja säädä ne tarvittaessa
3.TARKISTUTA suuttimet osaavassa dieselhuollossa. (harvemminkin pienellä käytöllä)
4.VAIHDA polttoainesuodattimen elementti, älä yritä puhdistaa sitä.
5. IRROTA moottorin öljypohja ja pese se bensiinillä (noin 4-6 öljynvaihdon jälkeen)
6.PURISTA kaksi painallusta rasvaa vesipumpun rasvanippaan.

 

Joka 1200. tunti taikka kerran kahdessa vuodessa:

1. VOITELE laturi kahdella öljytipalla
2. TYHJENNÄ ja huuhtele polttoainesäiliö. Puhdista polttoaineputken siivilä
3. TARKASTA ohjauslaitteiden nivelet, olka-akselit, ja etupyörien navat. Vaihda liiaksi kuluneet nivelet ja holkit
4. VAIHDA vaihteiston öljy. Puhdista hydraulisen pumpun imuputken siivilä. Jos käytät ulkopuolista hydrauliikkaa muiden koneisiin, vaihda öljy useammin.
5. TARKASTA kaikki sähköjohdot ja niiden liitokset. Suorita tarpeelliset korjaukset ja uusimiset
6. ANNA asiantuntevien huoltomiesten puhdistaa käynnistysmoottorin ja latausdynamon kollektorit ja harjat
7. SUORITA traktorin paikkamaalaus, mikäli se näyttää tarpeelliselta ruostumisen estämiseksi.

 

Jos traktorisi on pitkään käyttämättömänä (talven/kesän) tee seuraavat toimenpiteet:

Kun varastoit:

1. Pese ja puhdista traktori.
2.Tarkista ilmanpuhdistimen öljymäärä.
3.Tarkista suihkutuspumpun epäkeskokotelon öljymäärä.
Irroita polttoaineen tuloputki polttoaineen siirtopumpusta ja menettele seuraavasti:
(a) Tyhjennä polttoaine pääsuodattimesta ja täytä suodatin esim.Shellin Fusus öljyllä (noin 1/4 litraa)
(b) Käynnistä moottori ja anna sen käydä tyhjäkäyntinopeudella kunnes Fusus- öljy on käytetty loppuun.
(c) Kiinnitä polttoaineen tuloputki takaisin paikalleen polttoaineen siirtopumppuun.

NÄIDEN TOIMENPITEIDEN JÄLKEEN EI MOOTTORIA SAA ENÄÄ YRITTÄÄ KÄYNNISTÄÄ.
-Eli aja kone varastopaikalle


4. kaada suihkutussuuttimien rei"istä noin 15 cm3 HD 20 öljyä joka sylinteriin.
5.Pyöritä moottoria kammesta muutaman kierroksen verran,mutta katso,ettei samalla suuttimien rei"istä imeydy roskia sylintereihin.
6.Kierrä suuttimet paikoilleen.
7.Paina rasvaa kaikkiin nipoihin ja voitele kaikki näkyvät nivelet.
8.Tarkista jäähdytinnesteen pakkaskestävyys.
9.Sulje pakoputken pää ja ilmanpuhdistimen ilmanottoaukko.
10.Irroita akku ja vie se lähimmälle huoltoasemalle huollettavaksi ja säilytettäväksi,ellei itselläsi ole tarvittavia huoltolaitteita.
11.Nosta traktori maasta ja tue se puupölkyllä taka-akseleista ja runkopalkkien etuosasta niin,että pyörät jäävät irti maasta.Renkaissa pidetään normaalipaineet.
Jos renkaissa on nestettä lisäpainona,pyöräytä pyöriä puolisen kierrosta kerran viikossa.
12.Kytke jarrut irti.
13.Peitä traktori vedenpitävällä suojuksella, jos se jää seisomaan ulos.

 

Kun otat koneen käyttöön:

1. Poista kaikki ilma polttoainejärjestelmästä.
2. Valuta runsaasti HD 20 voiteluöljyä venttiilien keinuvipukoneiston päälle.
3. Täytä jäähdytysjärjestelmä. Käytä mieluiten tislattua vettä ja jäähdytysnestettä 50:50 seoksella.
4. Poista ilmanpuhdistimen ilmanottoaukon ja pakoputken pään suojukset.
5. Kiinnitä akku paikalleen ja kytke sen kaapelit.
6. Laske traktori alas säilytyspukeilta.
7. Suorita normaalit päivittäiset huoltotoimenpiteet.
8. Ennenkuin lähdet ajamaan,käytä moottoria noin 1000 kierroksen minuuttinopeudella,kunnes se on kokonaan lämmennyt.

Nuffieldin rasvauskaavio:

 

Kuinka liittää Nuffield traktoriin lisähydrauliikkaa?

 

Tässä ohjeissa käsittelemme kuinka saatte Nuffield traktoriinne kaksitoimisen venttiilistön, esimerkiksi halkaisukoneen kaksitoimista sylinteriä varten.

 

Selostamme vielä alkuun yksi ja kaksitoimisen sylinterin eron:

Yksitoiminen sylinteri, esimerkiksi kippiperävaunun sylinteri liikkuu hydrauliöljyn vaikutuksesta vain yhteen suuntaan, yleensä + liikettä eli työntyy ulos. Toisen liikkeen hoitaa joko vastasylinteri, jousi tai kuten useimmiten, laitteen oma paino ja maan vetovoima. Öljy palaa vivun toisessa asennossa takaisin samaa reittiä mistä oli aijemmin mennyt paineella sylinteriin.

Kaksitoimisessa sylinterissä ohjataan hydrauliöljy vuoronperään hydraulisylinterin jommalle kummalle puolelle, joko sylinterin männän takaosaan jolloin liike on + liikkeinen tai sitten männänvarren puolelle, jolloin paineöljy palauttaa sylinterin sisään. Sovelluksia joissa näitä käytetään on mm. halkomakoneet, kauhan kääntö, erilaiset hydrauliikalla tapahtuvat säädöt ja monet muut.

Kun Nuffield traktori on ollut nuori, on kaksitoiminen hydrauliikka ollut harvinaista, näinpä Nuffieldissa ei ole kaksitoimista hydrauliikkaa tehtaan jäljiltä.
Nuffield traktori on kuitenkin helppo rakentelukohde jos kaksitoimisen hydrauliikan välttämättä tarvitsee.

Ohessa selviää teoria kuvin kuinka Nuffield traktoriin saadaan kaksitoiminen hydrauliikka:

Mitä tarvitsen?

Tarvitset teettää hydrauliletkuja liitinpäineen, naaras-pikaliitin parin, muutamia kaksoisnippoja ja muita pieniä hydrauliikkatarvikkeita. Suurin yksittäinen ostos on venttiilipöytä, joka kannattaa ostaa tarpeittesi mukaan. Tarkemmin rakentelussasi osaa auttaa paikallinen hydrauliikkaliike.

Mitä standardeja löytyy?

Mm. Hydrauliikka kierteet ovat standardisoidut, samoin letkukoot.
Nuffield -traktoreissa käytetään pääsääntöisesti B.S.F -kartiokierteitä, venttiilipöydissä tapaa usein R-kierteellisiä, näinpä letkun toiseen päähän joutuu laittamaan erilaisella kierteellä varustetun liittimen kuin toiseen. Tämän asian kanssa kannattaa olla tarkkana, ja vaikka pyytää erilaisia liittimiä kokeiltavaksi, mitkä lähtevät vetämään kierteelle. Näin sitten kun letkua prässätään kasaan sattuu oikeat päät letkuun. Puristettu hydrauliliitin on kertakäyttöinen.

Mitä muuta kannattaa varata?

Leppoisaa rakentelumieltä, aikaa, hieman rahaa ja kaikkea pientä nippeliä tarvitaan aina.
Myös huolellinen suunnittelu hommassa auttaa, vaikkapa paperille piirrettynä.
Jos traktoria käytetään harvoin, ja hydrauliikka rakennetaan kiinteäksi, kannattaa letkujen sijasta käyttää putkia liittimineen tai sitten suojata letkut täyssuojaspiraalilla vahinkojen sattumista ajatellen.

HUOMIOI!

Hydrauliikassa vallitsee valtava voima, öljyn aiheuttama suihku voi vioittaa näön, mennä ihon läpi ja jopa tappaa. Älä käynnistä traktoria tai kytke hydraulipumppua, ellet tiedä että kaikki on varmasti kiinni ja huolellisesti asennettu. Pyydä vaikka asiantuntijaa tarkastamaan muutokset.
Nuffield – Leyland Club Finland EI OTA vastuuta ohjeista koituneita vahinkoja, jokainen tekee muutokset traktoriinsa omalla vastuulla! Ohjeiden tarkoitus on olla apuna, jos et tiedä mitä teet, pyydä ammattimiestä kaveriksesi.

Nuffield -traktorin hydrauliikan vivusto:

Kuvassa vasen vipu on nostolaitteen käyttövipu, tällä vivulla hallitaan nostolaitetta, sekä ohjataan paine mahdolliselle nostolaitteen aputunkille (kuva alla). Vipu alhaalla nostolaite laskee, Keskellä on pito asento, vipu ylhäällä nostolaite ja mahdollinen aputunkki nousee.

Kuvassa oikea vipu on yksitoimisen ulkopuolisen hydrauliikan vipu, tällä hallitaan öljyn kulkua kuvassa takana sijaitsevalle pikaliittimelle. Yleensä tuon liittimen paikalla on 1/2” BSF kierteellinen tulppa.
Vipua ylös liikuttamalla saadaan paineöljyä sylinterille tai lisähydrauliikan tarvitsemalle venttiilipöydälle, keskiasennossa on pito asento, eli esimerkiksi kippi jää pystyyn, alas laskemalla paineöljy pääsee vapaasti palaamaan vaihdelaatikkoon.

Nuffield traktoriin mahdollisesti asennettava nostolaitteen apusylinteri letkutuksineen:


Tuonnempana tulevasta kuvasta näkee paremmin, mistää kohtaa apusylinterille saatava hydrauliöljy tarkastiottaen otetaan.

Yksitoimisen hydrauliikan tai venttiilipöydälle otettavan paineöljyn ulosotto paikka:

Kuvassa näkyy traktorin nostolaitteen oikealla puolella oleva paineöljyn ulostulo paikka.
Tehtaan jäljiltä kohdassa on tulppaus (1/2” BSF).
Tästä saadaan yksitoiminen paineöljy mm. peräkärryä varten.

Nyt kun käsittelemme kaksitoimista hydrauliikkaa, on kyseisen paikan tarkoitus seuraava:

Venttiilipöydälle tarvittava paineöljy otetaan kyseisestä liittimestä. Jos tarkoituksena on rakentaa irroitettava hydrauliyksikkö, voi tuohon laittaa juuri kuvassa olevan näköinen 1/2” naaraspikaliittimen, tai sitten vetää suoraan nostolaitteen kupeesta kiinteällä liittimellä letku venttiilipöydän ”P” -eli ”Pressure”=Paineliittimeen.

Kun vivuston (katsot nyt traktoria takaa päin) vasenta vipua, eli penkkiä lähintä nostetaan ja lukitaan paineasentoon, pääsee kaksitoimiselle venttiilipöydälle virtaamaan paineöljy. Vivusto pitää siis lukita yläasentoonsa, että jatkuva virtaus saadaan. Kun venttiilipöytää ei käytetä virtaa öljy vain joko venttiilipöydän läpi takaisin vaihteistoon, tai sitten vipu voidaan laskea takaisin alas normaaliasentoon. Turvallisuuden vuoksi suosittelemme jälkimmäistä.

Vapaanpaluun järjestäminen venttiilipöydältä:

Jotta venttiilipöytä toimisi kunnolla on sen antamalle paluuöljylle saatava esteetön (paineeton) paluu johonkin kohtaa traktoria. Paluulinja on merkitty venttiililohkoon kirjaimella T: ”tank”: tankki.

Suositellaan, että vapaa paluu tulisi öljypinnan alle vaahtoutumista estääkseen, mutta aina se ei ole mahdollista. Seuraavissa kuvissa näkee muutaman hyvän paluuropun paikan:

Kuvan magneettiropun tilalle voi asentaa paluuletkun.

Toinen paluun mahdollinen asennuspaikka.

 

Venttiilipöydän tekniikka.

Nyt olemme saaneet venttiilipöytään paineen sekä myös paluulinjan.
Venttiilipöydällä ohjataan paine työlaitteelle vipua liikuttamalla.

Venttiilipöydän päällä on kaksi paikkaa aina yhtä vipua kohden josta paineöljyä otetaan. Näistä viedään letkulla linjat pikaliittimille traktorin taakse, joihin sitten työlaitteen liittimet kiinnitetään.

Ylläoleva kuva selventää miten venttiilipöytä käyttäytyy. Ylhäällä näkyy mikä tilanne kussakin kohdassa on toiminnassa, N -tarkoittaa neutraalia, eli pysähdyksissä olevaa venttiilipöytää.
Punainen P on paineliitäntä, sininen T tankkiliitäntä. Alhaalla on vielä ”vivut”.

Lisäksi aputunkin paineöljyn oton tulppaus kuva: