Konerekisteri

NLCF Ry

Nuffield mallit

Leyland Mallit

Tietopankki

Tarkista Nuffield tai Leyland -traktorisi pääkomponenttien valupäivät ja valmistusvuosi.

 

Jokaisessa DM4 Nuffieldissa ja sitä uudemmissa aina Leylandeihin asti on pääkomponenttien valuun merkitty valupäivä, kuukausi ja vuosi.


Avain tuon nelikirjaimisen koodin selvittämiseen on seuraava:

Mustalla alleviivatut kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valupäivän,

Keltaisella alleviivattu kirjain kertoo valukuukauden. Kuukaudet menevät seuraavasti:

A: Tammikuu
B: Helmikuu
C: Maaliskuu
D: Huhtikuu
E: Toukokuu
F: Kesäkuu
G: Heinäkuu
H: Elokuu
J: Syyskuu
K: Lokakuu
L: Marraskuu
M: Joulukuu

Punaisella alleviivattu numero, nelikirjaimisen koodin viimeinen osa kertoo valmistusvuoden, vuosikymmen selviää traktorien valmistusvuosista.

Esimerkkikuvan taka-akselin 17H9 koodi avaa meille siis seuraavat tiedot:


Taka-akselin puolikas on valmistettu 17 päivä Elokuuta 1959!

Tämä valukoodi pitäisi löytyä ainakin seuraavista komponenteista: Taka-akselisto, vaihdelaatikko, eturunko, moottorilohko sekä ohjausvaihde.

Loppuvuoden valuosat ovat voineet siirtyä kokoonpanoon vasta seuraavan vuoden puolella. Jos koodin kirjaimena on L tai M on hyvinkin mahdollista, että traktori on koottu vasta seuraavana vuonna.

Valutehtaiden merkintä:

Iso W "timantin" sisällä kertoo, että kyseessä on BLMC:n Wellingboroughin valimo. Tämä oli yleisin traktoriosien valimo.
W ja Y päällekkäin kertovat valimoksi West Yorkshiren valimon.

Kylmäkosken kertoja

Toivo Santalahti Kylmäkoskelta suunnitteli ja toteutti lisävälityksen Nuffield 3 ja 4 mallin traktoreihin 1950 luvun lopulla. Tämä Nuffieldin kytkimen ja vaihteiston välissä olevassa tyhjässä tilassa sijaitseva rataspari koteloineen mahdollisti vaihteiden ja ulosoton/hihnapyörän nopeuksien määrän tuplaantumisen. Alunalkaen prototyyppi valmistettiin levytavarasta ja rattaat olivat Neuvostoliittolaisesta Klim Voroshilov panssarivaunusta. Tuotantomalleissa vaihteisto oli valua ja rattaat teetätettiin nyk. ATA Gearsilla.
Vaihdelaatikosta löytyi pykäliä alkuun 10+2, ulosotosta 540, sekä noin 1000 rpm ja jälkeenpäin "Tenspeed"- malleissa 20 + 4.
Rataspari muutti välitystä 1,5 kertaiseksi, jolloin huippunopeudet nousivat tavallisesta 30-34 km/h noin 45 km/h riippuen moottorin kierroksista, vakiokierroksinen Nuffield DM4 tai 460 kulki juuri ja juuri 45 km/h. Kuutosmoottoreilla varustettuina nopeudet lähentelivät maagista kuuttakymppiä kierrosten hipoessa 2800 rpm. On turha väittää, että vakiokierroksinen Nuffield nelos tai kolmosmoottorilla kulkisi yli 50 km/h!
Pakkivaihteella huristeltiin noin 10 -20 km/h
Rataspari oli hinnakas n. 75 000 markkaa, kun koko kone maksoi aikanaan noin 500 000 markkaa. Turhaan sitä ei kukaan ostanut, mutta ainakin rahtia ajaneet sekä kaivuriyhdistelmien siirtoajoon laite toi uutta mukavuutta, niin siirtymä ajoissa kuin myös "sompaamis" tilanteissa, joissa Nuffieldin perusvaihteiston suuret "loikat" olivat epämukavia.
Kun vielä tähän pakettiin lisättiin jälkiasennus kuutosmoottori tuoden koneeseen puhtia 90-120 hevosvoiman verran tuli Nuffieldista aikakautensa kovimpia rahtitraktoreita!


Tällä kertojalla on myös monta eri nimitystä, mm. loikkari, kotimainenkertoja, kylmäkoskelainen, santalahtelainen, taikakalu, ja Loimaan kertoja.
Nämä loikkarit olivat aina yhdellä kytkimellä varustetuissa traktoreissa. Kaksoiskytkin ei näihin käynyt. Tämä on sallittu lisävaruste Nuffieldeissa, siitä on ilmoitus myös DM4:n tyyppikatsastustodistuksessa. Muutoinhan Kesko Oy ei olisi saanut myydä tätä varustetta.

Tarinoita näistä "hirveistä kulkijoista" on enemmänkin:
Kerrotaan mm, että Nuffieldeista vihastuneet kuorma-auto yrittäjät saivat aikaan traktoreiden 30 km/h nopeusrajoituksen.

Tällä hetkellä tiedossamme on kymmeniä kertojavaihteistoa, ja lisää tulee tietoomme koko ajan. Järjestömme alkuaikana tiedossamme oli vain muutamia, mutta nyt kylmäkosken kertojia on putkahdellut esiin ympäri suomen, eikä syystä, onhan niitä valmistettu melkein 2000 kpl Kesko Oy:n vanhempien traktorimyyjien puheiden mukaan! Kuitenkin tällainen lisävarustevaihteisto on harvinaisuus maailmassa, vaikka niitä kotomaastamme löytyykin.

kylmis

Kuva: Nuffield DM4 mallin traktorista varustettuna Kylmäkosken kertojalla. Traktori Nurmon traktorimuseossa kuvanotto hetkellä 2006.

kylmäkoskenkertoja laatikko

Kuva: Kylmäkoskenkertojan rataslaatikko.

Kylmäkoskenkertojan ratttaistoa

Kuva: Kylmäkoskenkertojan osia

Kertojan rattaisto ja laatikko.

Kuva:Kertojan rattaisto ja laatikko.