Konerekisteri

NLCF Ry

Nuffield mallit

Leyland Mallit

Tietopankki

 

Jos Nuffield kuume iskee!



Kooste kirjoituksista Nuhvi.net -Foorumilta!



Jos olet aikeissa hankkia Nuffield tai Leyland traktorin, tässä sinulle pieni vinkkilista asioista tai kohdista jotka kannattaa tarkistaa traktorin koeajolla!




1. Vanhan traktorin moottorista pitää aina tutkia mahdolliset pakkasvauriot, tekeekö painetta jäähdyttäjään? Näkyykö hitsauksia taikka lohkeamia lohkon kyljessä? Sisäpuoliset vaikeita selvittää! Ota jäähdyttäjän korkki auki ja käynnistä traktori. Jos nestepinnalla näkyy kuplintaa, on se mahdollinen merkki joko putki tai kannentiiviste vauriosta. Putki maksaa noin 40 - 50 €/kpl ja kannentiiviste noin 35 euroa, joten kalliista viasta ei ole ehkä kysymys.

2. Onko vedet ja öljyt sekaisin? Veden öljyn seassa huomaa "tippoina" mittatikusta tai öljymäärän äkillisenä lisääntymisenä. Jos öljyt käytön jälkeen ovat valkeat on se merkki vesien ja öljyjen sekoittumisesta. Tämän vaivan aiheuttaja on yleensä sylinteriputken alapään tiivisterenkaan pettäminen, joka maksaa alle 10 € per putki. Joskus voi myös lohkon tai putken paha korroosio aiheuttaa ko. vaivan ja tämä remontti vaatiikin hiukan enempi vaivaa.

3. Kun menee traktoria katsomaan, kannattaa ottaa HETI kiinni pakosarjasta. Yleensä myyjä varoittaa, että hieman siirsi konetta, ja että pakosarja on kuuma. Tästä voi päätellä, ettei traktori lähde alle +5 lämpötilassa käymään, eli koneremppaa mahdollisesti tiedossa. Vika voi olla männänrenkaissa, väljiintyneissä männissä ja putkissa tahi kannen venttiileissä. Putket maksavat n. 40 - 50 € kpl, mäntä noin 100 € ja rengassarja 50 € mäntää kohden. Venttiilit maksavat 10 - 20 €/kpl mutta usein myös kansi on syytä kunnostaa asiansa osaavalla pajalla.

4. Jos yksilö ajokuntoinen, niin kannattaa koeajaa läpi kaikki vaihteet, kiihdyttäen ja jarruttaen. Varsinkin vitosvaihteen laakerien väljyyden huomaa usein kun kiihdyttää täyteen vauhtiin ja laskee äkisti kaasun pois. Se potkaisee vaihteen vapaalle. Pakilla ajaessa kannattaa myös vuoron perään kiihdyttää ja jarruttaa. Jos vaihteistosta kuuluu kaasua hellittäessä voimakas "KROOK, KROOK, KROOK", niin pakkiakselin rattaan akseli on rikki. Saa vaihdettua, kun ottaa perärepun pois. Melko työläs, muttei mahdoton homma. Uuden akselin se vaatii teetettäväksi/tehtäväksi sorvissa, joskus löytyy myös käytettynä purkamoilta.

5. Jarrut ei ostaessa todennäköisesti toimi, mutta ne on helppo itse kunnostaa mallista riippumatta. Uutta kitkapintaa, ja vipstaakien herkistelyä sekä säätöä. Jos stefa on vuotanut alennusvaihteesta öljyäi taka-akselin banjon päälle, niin jarruja ei saa, ennen kuin öljyn vuoto on tilkitty alennusvaihteen akselilla! Stefa maksaa noin 20 € ja uusi jarrupintasarja 40 €.

6. Nostolaitteen kuorien eheys kannattaa tarkistaa. Väärinkäytöstä johtuen voi olla parsittu hitsaamalla kasaan. Pumpunkunto hyvä testata, jos mahdollista nostamalla jotakin 1-1,5 tonnin kikkaretta. Nostokyky kunnossa ollessa 1300-1800kg mallista riippuen. Mittatikkua nostamalla voi päätellä vähän öljyistä, niin kyllä sitä pitäsi olla ainakin! Peräöljyt ovat vaihtokunnossa lähes poikkeuksetta.

7. Takarenkaat ovat kalliita traktoreihin, niiden kunto vaikuttaa myös hintaan!

8. Jos aikoo entisöidä alkuperäistyyliin, niin kannattaa huomioida kuinka paljon puuttuu vaikeasti saatavia ns.pisteosia! Monesti nettikoneessa myydään "helppo rojekti asiaa ymmärtävälle", "helppo entisöidä" tms. Mutta harvassa ovat todella ne koneet joista löytyy Nuffieldin tunnusomaiset pisteosat, kuten lokasuojan Lucas pisaravalot sekä takaosan kissansilmä (4DM -> 460, uudemmissa Butler "putkivalo"), lokasuojien takana olevat heijastimet varsineen (M4 - DM4 sama kuin peilin varsi, uudemmissa ei ole) yms. Kannattaa olla erityisen tarkka jottei tule pettymystä. Nettikoneen "helppoja entisöintikohteita" on syytä varoa!

9. Jos Nuffield on varustettu kuutoskoneella, niin miten on rungon jatko tehty? Näissä kuutosissa on vanhemmissa alipainesäätöinen Simms´n rivipumppu ja uudemmissa vanhemmiten aika huonosti toimiva ns.hydraulisäätöinen jakajapumppu CAV DPA. Jakapumpullinen herkästi pistää koneen "rönköttämään" tasakaasulla ja samaan hintaan saa olemattoman kylmäkäynnistyvyyden.

10. Kannattaa vähän tutkiskella, kuinka monesta on kerätty. Kyllä originaali kuntoinen on aina arvokkaampi, kuin "sekarotuinen sitä sun tätä" viritelmä! Huom. Kannattaa katsoa nuhvi.net opas "Selvitä traktorin ikä".

11. Ota kaveri(t) mukaan. kaksi/useampi silmäpari näkee enemmän kuin yksi silmäpari!

12. Tarkasta koneen säilytyspaikasta vuotojäljet!

13. Nuffieldissa ohjaus yleensä väljä, muttei ole kovin kallis eikä vaikeakaan korjattava! Puslia saa, sekä nivelpäitä. Simpukan sektoriakselilta mehii usein öljyä, mutta siihen saa stefaa joka maksaa noin 10€. Sektoriakselin ja rattiakselin välisen kierteen väljyyksiä on hankala poistaa. Jos öljyjä on simpukassa pidetty, on yleensä väljyys vain puslissa. Mikäli simpukka on pyörinyt kuivana, voit joutua uusimaan rattiakselin sekä simpukan sektoriakselin vastakierteen. Nämä osat ovat kalliita jos uutena ostaa. Käytettynä purkamoilta voi hyvällä tuurilla löytyä vähän kuluneitakin.

14. Katsele rauhassa useita eri koneita ja mieti myös kotosalla ostopäätöstä. Jos myyjää kiinnostaa myydä, se soittelee perään jollei ole jo valmista ostajaa tiedossa! Nuffit ovat kysyttyä tavaraa jonka arvo ei enää ainakaan tipu.

15. Papereiden kuntoon kannattaa myöskin uhrata hetkinen. Jos koneesta löytyy rekisteriote, ja tai se on rekisterissä, on kilpiin saattaminen erittäin helppoa.
Mikäli paperit puuttuvat joudut uhraamaan hieman enemmän aikaa ja vaivaa jotta koneen saa rekisteriin. Vanhoja traktoreita ei tarvitse viedä konttorille katsastukseen, vaikka monessa paikkaa niin haluaisivatkin.



16. Hinta on monesti se suurin kysymys. Nykypäivänä ajokunnottomasta Nuffieldista kannattaa maksaa noin 500 € ja ajokuntoisesta ei pisteosia sisältävästä yksilöstä noin 1000 - 1500 €. Jos traktori on lähes originellina säilynyt voi sen arvo olla jopa 2000 - 2500 euroa.

Monesti näkee internetin maailmassa ns. entisöityjä traktoreita myynnissä. Harmittavan usein nämä ovat vain nopeasti maalata suhautettu, sen kummemin ajattelematta. Jos kyseessä on todellakin upeasti entisöity ja pisteosiltaan lähes täydellinen niin hinta menee 3500 € paremmalle puolelle.

Tosin kannattaa muistaa, että lopullinen hinta on ostajan ostohalun ja myyjän myyntihalun kompromissi.