Nuffieldit BMC:n 6 -sylinterisellä
Koska 1950 ja 60 -luvulla traktorien vakiotehot pysyttelivät pääasiassa alle 70 hevosvoiman tasossa, alkoivat erinäiset kyläsepät ja pienpajat asentaa traktoreihin voimakkaampia kuusisylinterisiä moottoreita. Nuffieldien jälkiasennusmoottorit olivat pääasiassa konsernin omien kuorma-autojen moottoreita, malleiltaan BMC OEB 5.1 tai OEF 5.7. Tehoja näistä 5.1 ja 5.7 litraisista suoraruiskudieseleistä saatiin noin 80-120 hv. Moottorit olivat suoraa sukua traktorinmoottoreihin, mm. putket, männät yms. olivat samoja.
Yleisimmät muutokset traktoriin:
- Rungon pidennys
- Jäykemmät Riippumattoman VOA:n kytkin jouset
- "yksöiskytkimellisessä" mallissa kytkin vaihdettiin usein 13" "heavyduty" -malliin
- Ulosoton pääakseli laakereineen vaihdettiin lujempaan
- Vaihteiston pääakseli laakereineen vaihdettiin rasitusta enemmän kestäviin
- Jäähdytinsäleikkö vaihdettiin isompaan, vesipumppuun asennettiin lisäpropelleja.
- Ohjaustanko jouduttiin uusimaan pitempään taikka asennettiin tehostettu ohjaus.
Englannissa yritys nimeltä Lowndes Garages LTD jälkiasensi BMC:n 6 -koneita enemmältikkin Nuffieldeihin. Mallimerkinnäksi tuli tällöin virallistettu 10/85. Koneen mukana tuli jopa oma käyttöohjekirjakin, joka oli vartavasten tehty tälle moottorimuutokselle. Suomessa Kesko oy asensi asiakkaan pyynnöstä uuden tai tehdaskunnostetun BMC kutosen asiakkaan niin halutessa.
Kuva Nuffieldiin asennetusta 6 -sylinterisestä BMC moottorista. Copyright: "Nuffiko"