Nuffield:in huolto-opas

Jotta Nuffieldit palvelisivat töissään luotettavasti ja samalla innolla kuin uutena on niitä myös huollettava.
Tässä on nyt koottu muutamia tärkeitä huolto-toimenpiteitä tietyissä ajanjaksoissa.
Harmillisesti monissa Nuffieldeissa ei toimi tuntimittari ja kone on ns. sesonki käytössä, Tätä varten on tehty myös käyttökertoja laskemalla tehtävä huolto.

Englannin Nuffield - Leyland kerholla on kattava valikoima erilaisia alkuperäisiä huolto-ohjeita ja kaavioita englannin kielellä.

Mm.
Wiring diagrams : Sähkökaaviot
Pump Injection timing: Pumpun ajoituksen säätö
Main torque settings: Kiristystiukkuudet pääosin
Lubrication chart: Voitelukaavio.

Paina punaiseksi värjättyä tekstiä, lataa PDF tiedosto koneellesi ja katsele. Tarvitset PDF tiedoston katseluun esimerkiksi FOXITREADER -nimisen ohjelmiston.

Ne löytyvät täältä: KLIKKAA TÄTÄ

Yleisiä hyväksi havaittuja ohjeita:

Erityisen tärkeää:

- Pidä Nuffieldisi pakoputken päässä "hattua" tahi muuta tukkoa kun kone seisoo pitemmän aikaa. Nuffieldin pakosarja on sellainen, että sadevesi menee suoraan pakoputkesta moottoriin ja vesi pilaa ennen pitkää venttiilit ja istukkapinnat, sekä kuluttaa muutenkin moottoria. Sellainen "kilkatin" on erittäin hyvä, ja sen saa "äänettömäksi" kun laittaa pienen kuminpalan kiristimen väliin niin, että sen reuna osuu läppään kun läppä on ala-asennossa. Kilkattimen vastapainon hakkauksen voi estää sivelemällä siihen kunnon klöntin esimerkiksi kuumankestotiivistemassaa .

- Älä käytä työlaitteen lukitusta tiejossa, se lukkotappi katkeaa pahassa rytkäyksessä nostolaitteen sisään.

Hyvä muistaa myös:

- Peräöljyjä laskiessa pitää muistaa tyhjentää myös "banjot", eli taka-akselin puolikkaat. Öljyroppuja on siis 3 kpl. Vaihda öljyt vaihteisto/hydrauliikka puolelta riittävän usein. Maidon valkea emulsio tuhoaa kalliin (n. 800€) ja hankalasti saatavan hydrauliikkapumpun nopeasti. Pieni panos, suuri säästö!

- Peräöljytaso on hyvä pitää mieluummin H -tasossa, tai jopa sentti pari siitä yli. Näin voimansiirtolinjan ylimmät jarruakselin laakeritkin saavat voitelua.

- Jos ajat moottorin lämmöt "Punaiselle", älä sammuta traktoria, vaan aukaise jäähdyttäjän säleikkö täysin auki, nosta kierrokset 1200-1600 rpm ja ota rasitus pois. Näin jäähdyttäjä jäähdyttää nesteen nopeasti eikä suuria lämpökuormituksia tule sen enempää. Jos traktorin sammuttaa tulee monin paikoin suuria lämpöpiikkejä.

- Kiristä Nuffield traktorisi nostolaitekansi VÄHINTÄÄN kerran vuodessa tarvittavalle tiukkuudelle. Näin vältyt yleiseltä perärepun halkeamisongelmalta. Saatat huomata, että penkin puoleiset pultit olivat yllättävän löysällä!


Päivittäinen, 10 -tunnin taikka ennen käynnistystä suoritettavat toimenpiteet:

1. NOSTA moottoriöljytikku ja tarkista öljyt. Ensimmäinen nosto ei kerro koko totuutta, vaan pyyhi tikku ja katso uudelleen!
Jos öljyä ei ole lisää sitä Max merkkiin asti.
Huomioi: Jos öljyssä näkyy tippoja älä käynnistä konettta! Siellä on jäähdytysnestettä seassa.
2. TARKASTA jäähdytys ja muut nesteet. Voimansiirrossa mittatikku jossa merkinnät L, N, H.
Tässä selitys: L= Low eli alaraja, N= Normal eli normaali taso, H= High eli yläraja.
3. TARKASTA vuodot: Kurkkaa maahan, jos vuotoja on ne näkyy heti.
4. TARKASTA renkaat silmämääräisesti.
5. PAUKAISE kone tulille ja liikkeelle lähtiessä kuuntele epämääräiset äänet. Älä siis laita "rokkikottaraisia" soimaan heti konetta käynnistellessä, niin kuulet paremmin!
-OPI tuntemaan koneesi äänet, tällöin voit äänen muuttuessa epäillä vikaa, ja säästyä kalliilta remontilta.
-ÄLÄ HUUDATA konetta kierroksilla heti sen käynnistyttyä.Aloita työt kevyemmällä kuormituksella siirtyen kokoajan raskaampaan. Säädä myös kaihdinta. Näin vältät kylmäkiinnileikkautumisen!

 

Töiden jälkeen:

1. KÄYTÄ konetta tyhjäkäynnillä vähän aikaa ennen sammutusta. Näin vältät "lämpöpiikit" ja koneen kiinnileikkautumisen.
2. TÄYTÄ polttoainesäiliö, Näin välttyy kondenssivedeltä polttoainejärjestelmässä.
3. LAITA "kaihdin" kiinniasentoon. Silloin sen muistaa seuraavan kerrran ja kone lämpiää nopeammin.

 

10 tunnin voitelu, taikka 2 käyttökerran jälkeen:

1. ETUAKSELI. 2 painallusta rasvapuristimella joka nippaan.
2. ILMANPUHDISTIN. Tarkista öljyn määrä ja puhtaus ja lisää tai vaihda tarpeen mukaan. Talvella harvemmin.
3. KÄSIJARRU. jarrupolinten poikittaisakselin nipan rasvaus.
4. ETUAKSELIN KOLMIOTUKI. Saranatappiin kaksi painallusta rasvaa.

50 tunnin, 10 - 20 käyttökerran välein taikka kerran viikossa:

1. PUHDISTA traktori
2. PUHDISTA polttoainesuodattimen suodatinverkko ja vedenerotin
3. PUHDISTA ilmanpuhdistin ja vaihda sen öljy
4. ÖLJYÄjäähdyttimen säleikön ja kaasuttimen säätöelimien nivelet, sekä jarru ja kytkinelimet.
5. TARKASTA kaikkien muttereiden,pulttien ja tulppien tiukkuus.
6. LIIKUTA nostolaitetta muutamia kertoja ääriasennosta toiseen,ellei sitä ole viikon aikana käytetty. Tarkasta ja puhdista magneettitulppa
7. RASVAA nostolaitteen varsien nipat (3nippaa)
8. JOS traktorissa on käsikytkin, puristetaan akseliin rasvaa (1nippa) ja öljytään nivelet
9. KAKSI painallusta rasvaa molempien etupyörien napoihin.
10. Tarkasta renkaiden ilmanpaineet.

 

100 tunnin välein, 20- 40 käyttökerran jälkeen taikka kerran kuussa.

1.TARKASTA ja huolla akut ja akun kengät.

Joka 200. tunti, 40 - 60 käyttökerran jälkeen taikka kahdesti vuodessa:

1.VAIHDA moottoriöljy.
2.VAIHDA suihkutuspumpun öljy.
3.PUHDISTA siirtopumpun suodatinverkko.
4.PESE ilmanpuhdistimen verkkosuodatin polttoöljyllä.
5.TARKASTA ohjausvaihteen kotelon öljypinnan korkeus.
6.TARKASTA etupyörien auraus .
7.HUUHTELE jäähdytin puhtaalla vedellä.
8.TARKASTA jarrujen ja kytkimen säädöt.
9.PUHDISTA polttoaineen pääsuodattimen kotelo, täytä suodattimen öljypohja uudella öljyllä ja poista ilma polttoainejärjestelmästä.
10.TARKASTA tuulettimen hihnan kireys. Sopiva kireys sormella painaessa on 20mm liikevara.

Joka 400. tunti taikka kerran vuodessa:

1.VAIHDA öljynsuodattimen elementti (joka toisen öljyn vaihdon yhteydessä)
2.TARKISTA venttiilivälykset ja säädä ne tarvittaessa
3.TARKISTUTA suuttimet osaavassa dieselhuollossa. (harvemminkin pienellä käytöllä)
4.VAIHDA polttoainesuodattimen elementti, älä yritä puhdistaa sitä.
5. IRROTA moottorin öljypohja ja pese se bensiinillä (noin 4-6 öljynvaihdon jälkeen)
6.PURISTA kaksi painallusta rasvaa vesipumpun rasvanippaan.

 

Joka 1200. tunti taikka kerran kahdessa vuodessa:

1. VOITELE laturi kahdella öljytipalla
2. TYHJENNÄ ja huuhtele polttoainesäiliö. Puhdista polttoaineputken siivilä
3. TARKASTA ohjauslaitteiden nivelet, olka-akselit, ja etupyörien navat. Vaihda liiaksi kuluneet nivelet ja holkit
4. VAIHDA vaihteiston öljy. Puhdista hydraulisen pumpun imuputken siivilä. Jos käytät ulkopuolista hydrauliikkaa muiden koneisiin, vaihda öljy useammin.
5. TARKASTA kaikki sähköjohdot ja niiden liitokset. Suorita tarpeelliset korjaukset ja uusimiset
6. ANNA asiantuntevien huoltomiesten puhdistaa käynnistysmoottorin ja latausdynamon kollektorit ja harjat
7. SUORITA traktorin paikkamaalaus, mikäli se näyttää tarpeelliselta ruostumisen estämiseksi.

 

Jos traktorisi on pitkään käyttämättömänä (talven/kesän) tee seuraavat toimenpiteet:

Kun varastoit:

1. Pese ja puhdista traktori.
2.Tarkista ilmanpuhdistimen öljymäärä.
3.Tarkista suihkutuspumpun epäkeskokotelon öljymäärä.
Irroita polttoaineen tuloputki polttoaineen siirtopumpusta ja menettele seuraavasti:
(a) Tyhjennä polttoaine pääsuodattimesta ja täytä suodatin esim.Shellin Fusus öljyllä (noin 1/4 litraa)
(b) Käynnistä moottori ja anna sen käydä tyhjäkäyntinopeudella kunnes Fusus- öljy on käytetty loppuun.
(c) Kiinnitä polttoaineen tuloputki takaisin paikalleen polttoaineen siirtopumppuun.

NÄIDEN TOIMENPITEIDEN JÄLKEEN EI MOOTTORIA SAA ENÄÄ YRITTÄÄ KÄYNNISTÄÄ.
-Eli aja kone varastopaikalle


4. kaada suihkutussuuttimien rei"istä noin 15 cm3 HD 20 öljyä joka sylinteriin.
5.Pyöritä moottoria kammesta muutaman kierroksen verran,mutta katso,ettei samalla suuttimien rei"istä imeydy roskia sylintereihin.
6.Kierrä suuttimet paikoilleen.
7.Paina rasvaa kaikkiin nipoihin ja voitele kaikki näkyvät nivelet.
8.Tarkista jäähdytinnesteen pakkaskestävyys.
9.Sulje pakoputken pää ja ilmanpuhdistimen ilmanottoaukko.
10.Irroita akku ja vie se lähimmälle huoltoasemalle huollettavaksi ja säilytettäväksi,ellei itselläsi ole tarvittavia huoltolaitteita.
11.Nosta traktori maasta ja tue se puupölkyllä taka-akseleista ja runkopalkkien etuosasta niin,että pyörät jäävät irti maasta.Renkaissa pidetään normaalipaineet.
Jos renkaissa on nestettä lisäpainona,pyöräytä pyöriä puolisen kierrosta kerran viikossa.
12.Kytke jarrut irti.
13.Peitä traktori vedenpitävällä suojuksella, jos se jää seisomaan ulos.

 

Kun otat koneen käyttöön:

1. Poista kaikki ilma polttoainejärjestelmästä.
2. Valuta runsaasti HD 20 voiteluöljyä venttiilien keinuvipukoneiston päälle.
3. Täytä jäähdytysjärjestelmä. Käytä mieluiten tislattua vettä ja jäähdytysnestettä 50:50 seoksella.
4. Poista ilmanpuhdistimen ilmanottoaukon ja pakoputken pään suojukset.
5. Kiinnitä akku paikalleen ja kytke sen kaapelit.
6. Laske traktori alas säilytyspukeilta.
7. Suorita normaalit päivittäiset huoltotoimenpiteet.
8. Ennenkuin lähdet ajamaan,käytä moottoria noin 1000 kierroksen minuuttinopeudella,kunnes se on kokonaan lämmennyt.

Nuffieldin rasvauskaavio: