Vaihteistojen ominaisuuksista alkoi kova kilpailu 1960 -luvun puolivälissä. Kotimainen Valmet tähtäsi vaihdevälityksissä pieneen vaihdemäärään, mutta mukavaan käyttöön esitellessään osittain synkronoidun vaihteistonsa vuonna 1964. Samaan aikaan muut valmistajat toivat markkinoille alkuaikojen pikavaihteita kuten MF multipowerinsa, Ford SOS -pantajarruplaneettavaihteiston, David Brown autodrive -kehitelmänsä sekä muut valmistajat useampivaihteisia ja aluevaihteellisia vaihteistoja, piti Nuffieldinkin kehittää vanhahtaneen 5+1 vaihteiston tilalle jotakin uutta. Suomesta lähetettiin tehtaalle piirustukset kylmäkosken kertojasta, mutta asiasta ei innostuttu. Sensijaan tehdas teki 10 -vaihteisen vaihteiston, jossa etuvaihde on alentava. Rakenne on todella samankaltainen kuin kylmäkosken kertoja, mutta vaihteiston välitykset muutettiin niin, ettei huippunopeus kasva, vaan pienimmän ja suurimman vaihteen välille saatiin enemmän vaihtoehtoja. Suomessa uuden mallin markkinointia varten sille kehitettiin vauhdikas lisänimi TEN SPEED ja teetätettiin keulamaskiin kromattu merkki. Vaihteiston kymmenen nopeutta lisäsi käyttömukavuutta ja lisäsi työtehoa kovassa vetotyössä. Nyt nopeus saatiin optimoitettua työhön sopivaksi. Suomessa harmiteltiin huippunopeuden edelleen matalaa reilua 30 km/h nopeutta, johon toki saatiin apu Kylmäkosken kertojasta.

Nuffield 10/60 Bray Four on nelivetoinen traktori, jonka pohjana käytettiin Nuffield 10/60:iä.


Museorekisteröity 10/60. Omistaja J. Välilä

Tekniset tiedot:

Valmistettu vuosina: 1964-1967, valmistaja British Motor Corporation Ltd, Bathgate, Iso-Britannia.

Moottori:
BMC 4 syl. 3,8 litrainen suorasuihkutusdiesel.
Teho: 60 hv/2000 rpm
Vääntö: 235 Nm/1200 rpm
Syl.halkaisija x iskunpituus: 100mm x 120 mm
Minimec rivipumppu
Ruiskutusajoitus: 25 astetta EYKK
Ruiskutuspaine: 170 Bar
Suutin tyyppi: N. 1230
Öljynpaine normaali: 35-40 lb/sq. in (2,46-2,81 kg/cm2)
Öljynpaine tyhjäkäynti: 10-15lb/sq. in. (0,7 - 1,05 kg/cm2)
Ruiskutusjärjestys: 1,3,4,2
Venttiilin välykset: 0,33mm kuumana tai kylmänä

Voimansiirto:
10+2 synkronoimaton vaihteisto, perusvaihteisto 5+1 ja hidas ja nopea alueet. Nopeudet n. 2 - 30 km/h
Borg & Beck kuivalevykytkin 11". Vaikuttaa hydrauliikkaan ja ulosottoon. Kaksoiskytkin sekä 13" Heavy Duty -kytkin lisävarusteina.
Tasauspyörästönlukko.
VOA: 540 rpm 1400 moottorin kierroksella.

Hydrauliikka:
Hammaspyörä -kaksoispumppu, valmistaja Plessey Manufacture.
Tuotto: 31,5 Litraa(1964-1965), 35 litraa (1965-1967)
Max nostovoima: 1960 kg
Hallinta: mekaaninen
Käyttöpaine: 134-155 kp/cm2
Ulosotot: 1 kpl 1 toiminen omasta vivusta, 1 kpl 1 toiminen yhteinen paine nostolaitteen kanssa.
Yhteinen öljy vaihteiston kanssa. 

Sähkölaitteet:

Laturi: Lucas C40T
Startti: Lucas M45G, malli A226
Latausrele: RB340
Aänimerkki: Lucas 6H
Akut: 2x12v

Valot:
Takasivuvalo: 12v-6W
Ajovalo:12v-35w
Työvalo:12v-36W

10mainos

Jarrut:
Mekaaniset kuivat Girling levyjarrut. Voidaan käyttää tarvittaessa ohjausjarruina, käsijarru omalla vivulla.

Ohjaus:
Mekaaninen kierukkaohjaus, ohjaustehostin lisävarusteena.

Renkaat:

Etu: 7,50-16"
Taka: 12,4-36"

Tai

6.00-16", 6.00-19" edessä
16,9-30", 14,9-30", 13,6-38" takana.

Täytökset:
Polttoainesäiliö: 64 litraa
Hydrauliikka ja peräöljy määrä: 54,5 Litraa.
Moottoriöljy: 9,0l
Ohjausvaihde: 1,84l
Jäähdytysjärjestelmä: 13,6l
Ilmanpuhdistin: 0,85l


Mittoja:

Pituus 309 cm
Akseliväli: 198 cm
Korkeus äänenvaimentimen päähän: 205cm
Maavara: 46cm.
Leveys: 175cm
Paino: 2245 kg tankit täynnä, täysin varustein

Lisävarusteet:

- Ajokytkimestä riippumaton voimanotto
- Ohjaustehostin.
- Kylmäkosken kertoja.
- VOA käyttöinen hihnapyörä
- Etupaino
- Takapaino
- Etuakselin kolmiotuki
- 13" Heavy Duty kytkin.
- Erilliset käsikäyttöiset pyöräjarrut
- Paripyörät
- Suojapeite
- Peräkärryn paineilmajarrulaitteet
- Lisäpolttoainesuodatin
- Käsikytkin

Varusteet suomessa:
- Käsijarru
- Yleismittari (kierrosluku, käyttötunti ja nopeusmittari)
- Valaisulaitteet
- De Luxe Istuin
- Numerokilvet
- Jäähdyttimen säleikkö, lämpömittari
- Työkalut perushuoltoon + ohjekirja
- Etuakselin kolmiotuki

Nuffield 10/60

Nuffield 10/60  Omistaja: "Nuutu"