Vuonna 1948 lanseerattu Nuffieldin ulkonäkö oli todella uutta tullessaan markkinoille, mutta oli jo auttamattomasti vanha 60-luvun puolivälissä, olihan se ollut käytössä jo liki 20 vuotta.


Nuffield 4/65 muuttikin Nuffieldin ulkonäön tyystin. Muotoilun lähtökohdaksi oli selvästi otettu mannereurooppalaiset traktorit, samanlaista muotokieltä oli havaittavissa aikakauden saksalaisissa traktoreissa. Tämä malli saikin käyttäjien keskuudessa monenmonituista lempinimeä, osa julkaisukelvottomiakin. Peltinokka, Kyömynokka ynnämuut olivat yleisimpiä. Kyseinen muotoilu oli ehkä edellä aikaansa, yhtä pehmytlinjaisia traktoreita alkoi tulla markkinoille 80 luvun alussa, mm. John Deere:ltä.

Nuffield 4/65 mallin tekniseen suunnitteluun työ BMC:llä ostettiin ulkopuolelta. Traktorin suunnitteli Ferguson Tractor Research Ltd, jonka kädenjälki näkyi mm. MF -tyyppisenä ohjauksentehostinrakenteena, sekä hydrauliikan hallintakonsolina.

Mittaristo muuttui "automaiseksi" yhteneväiseksi kokonaisuudeksi ratin taakse, ehkä ensimäistä kertaa traktorihistoriassa -printatulle piirilevylle kasaten! Samoin hallintalaitteet ja ergonomia päivitettiin aikakautta vastaavaksi, mm. hydrauliikan hallintakonsoli uudistettiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Suomessa 1.7.1969 voimaan astunut ohjaamopakko muokkasi traktoreiden yleisilmeitä radikaalisti, kallistaen myös niiden hinnat uusille tasoille.

Huomattavia käyttöparannuksia oli edeltäjäänsä pidempi akseliväli, uudet 33 kg painoiset irroitettavat etupainot, etupainoteline vakiovarusteena, ajovalot maskissa, leveät lokasuojat, isot astinlaudat ja monet muut hienot pienet parannukset. Myös jäähdytysjärjestelmä koki uudistuksia: Laturia ja vesipumppua pyöritettiin alkupäänkoneissa moniurahihnalla, ja jäähdytin sai myös paisuntasäiliön.

Paranneltu mk2 versio sai mm. moottoriin balanserin eli tasapainokoneiston ja uudet teippaukset.

Suomessa Kesko markkinoi Nuffieldeja kahdella eri varustetasolla. Kevyemmin varusteltu "Talous" -malli sisälsi perusvarusteluna kaikki välttämättömimmät varusteet ja "Kartano" -malli niiden lisäksi ohjaustehostimen ja ajokytkimestä riippumattoman ulosoton sekä hydrauliikan.
Lisäksi 4/65 palveli mallikkaasti suosittuna kaivurialustojen voimakoneena mm. Ukkomestari -kaivureissa.

 

Tekniset tiedot:

Valmistettu vuosina: 1967-1969, Valmistaja BMC Ltd ja myöh. British Leyland Motor Corporation Ltd.

Moottori:
BMC nelisylinterinen 3,8 litrainen, märkäputkinen suoraruiskutus diesel.
Teho: 60 hv/2000 rpm DIN - SAE: 70hv/2000 rpm
Vääntö: 235 Nm/1200 rpm
Syl. Halk x Iskunpituus: 100x120
Minimec rivipumppu
Purristussuhde: 16,5:1

Voimansiirto:
10+2 synkronoimaton vaihteisto.
Nopeudet: n. 2-32 Km/h
Kytkin: 11" kuiva yksilevy kytkin tai kartanomallin 11" 2 -levyinen kaksoiskytkin.
VOA: 540 rpm -Talousmalllissa ajokytkimestä riippuvainen, kartanomallissa kaksoiskytkin.

Hydrauliikka:
Nuffield Flow-Matic vetovastusjärjestelmä
Tuotto: 34 L/min
Nostovoima: 2100 Kg, kategorian 2 nostolaite.
Hallinta: mekaaninen
Ulosotot: 1 kpl 1 toiminen paineöljylähtö hallinta omalla vivulla. 1 kpl nostolaitteen vivulla, toimii nostolaitteen kanssa automaattisesti.
Käyttöpaine: 160 - 180 Bar.

Sähköt:
Lucas sähkölaitteet 12v

Ohjaus:
Talousmallissa mekaaninen ruuviohjaus, kartanomallissa hydraulinen ohjaustehostin. Etuakseli säädettävällä raidevälillä.

Jarrut:
Kuivat levyjarrut Girling, toimivat tarvittaessa ohjausjarruina omilla pedaaleillaan.


Renkaat:

Etu: 7,50-16"
Taka: 13,6-36"

Vaihtoehtoiset:
12,4/11.00-36
13,6/12.00-38"
16,9/14.00-30"

Mitat:
Pituus: 321 cm
Akseliväli: 203cm
Leveys: 162 cm
Paino: 2400 Kg

Tilavuudet:
Polttoainesäiliön tilavuus: 72,7 Litraa
Vaihteistoöljyn tilavuus: 56,5 Litraa
Ohjaussimpukka: 1,7 litraa
Ilmanpuhdistin: 0,56 litraa
Moottoriöljy: 9 litraa
Jäähdytysjärjestelmä: 13,6 litraa

Lisävarusteet:
Etu- ja pyöräpainot
Ohjaamo (Junkkari)
Liukunavat
Hihnapyörä
Vetokoukku tai maatalousvetolaite
Kaksoiskytkin
Ohjaustehostin
ym...