Ensimmäinen Nuffield traktori - Iso ja nykyaikainen

Morris Motors Ltd aloitti Nuffield Universal traktorin suunnittelun heti sodan jälkeen. Tehtävänä kehittää ja valmistaa nykyaikainen iso traktori.

Ensimmäiset Nuffieldit tulivat markkinoille vuonna 1948, täyttäen kaikki suunnittelijoiden asettamat vaatimukset: Nuffield Universal oli tehokas, muunneltava ja hyvännäköinen. Jo alusta alkaen Nuffield traktorit varusteltiin asiakkaan mieltymyksen mukaan, aivan kuten Valtra -traktorit tänään. Asiakas sai halutessaan valita tarvitsiko hydraulista nostolaitetta, hihnapyörää, valo-laitteita tai tarvitsiko työssään esimerkiksi paripyöriä, kapeita riviviljelypyöriä vai teollisuuskuvioituja renkaita. Näinollen turhaa ei tarvinnut traktorin mukana ostaa.

Nuffield Universal traktorit olivat suunniteltu vetämään kolmesiipisiä kyntöauroja,
ja se oli markkinoille tullessaan ennen näkemättömän järeärakenteinen euroopassa valmistettu traktori.
Moottoriksi valittiin Morriksen tehtaan oma, alunperin sotilasajoneuvokäyttöön tarkoitettu bensa/petroli sivuventtiilinelonen.

Tarina kertoo, että Nuffieldiin tulivat säädettävät ns. pitkät taka-akselit, sekä ratti sivuun,  koska prototyypit sattuivat tiloille, joilla oli ollut amerikkalaisia John Deere traktoreita näine ominaisuuksineen.

Nuffieldia suunniteltaessa panostettiin huollettavuuteen, mm. moottori, hydrauliikka, ohjausvaihde sekä kytkin olivat kunnostettavissa ilman traktorin katkaisua. Kytkimen vaihtoon meni huoltomieheltä vajaa tunti.

Traktorin hinta varustettuna sähkölaittein ja nostolaitteella, hihnapyörällä ja käyttötuntimittarilla on ollut 439 000 markkaa.

Suomeen on tuotu Kesko oy:n toimesta 10 kpl, jälkeenpäin ovat traktoriharrastajat rahdanneet näitä Ruotsista.

M4 on nelipyöräinen traktori
M3 on kolmipyöräinen "riviviljely" traktori
MV3 on "riviviljely" traktori jossa etuakselin renkaat ovat aivan vieretysten.

Tekniset tiedot:

Petroolimoottorilla varustetut M3 ja M4 valmistettu v. 1948- 1957.

Valmistaja: Morris Motors Ltd, Birmingham, Englanti

Moottori:
Morris Commercial ETA (myöh. ETC ja ETD) 4 -sylinterinen, ei vaihdettavia sylinteriputkia.
3,77 litrainen sivuventtiili petroolimoottori, kevytmetallimännät, joissa 2 tiivistysrengasta ja 2 öljyrengasta.
kaasutin: Solex FV3
Teho: 38.2 hv/2000 rpm vauhtipyörältä mitattuna. (myöh. 43 hv/2000rpm)
Puristussuhde: 4.25:1
Syl. halk x Iskunpituus: 100mm x 120 mm

Bensiinimottorimallit PM3 ja PM4 valmistettu vuosina 1950 -1957.

Moottori:
Morris Commercial ETB 4 syl, ei vaihdettavia sylinteriputkia, 3,77 litrainen,
sivuventtiilein varustettu bensa/petrolimoottori.
Teho: 43 hv/2000 rpm.
Puristussuhde: 6:1
Kaasutin: Solex FV2

m3power

Runko:
Valurautainen.
Ympäri traktoria on kiinnityspisteitä erilaisille työkoneille.
Moottori ei kuulu traktorin kantavaan rakenteeseen.

Voimansiirto:
5+1 synkronoimaton siirtopyörävaihteisto
Nopeudet 1,46 km/h - 28,5 km/h
Kytkin: "Beck & Borg" - kuiva yksilevyinen kytkin 11", vaihto onnistuu katkaisematta traktoria.
Yhteinen öljy hydrauliikan kanssa.
Taka-akseliston raidevälin pikasäätö navoissa. ns. "pitkät akselit".

Hydrauliikka (valinnaisvaruste):
Työpaine: 67-88 bar.
Nostoteho vetovarsien päässä: 910 Kg
Hallinta: mekaaninen
Ulosotto: 2 x 1 toiminen, mahdollisuus lukita nostolaite niin, että senkin vipua voi käyttää ulkopuoliseen työlaitteeseen.
3 -pistenostolaite tarkoitettu vain työkoneen nostoon ja laskuun.
Maatalousvetolaite

m3nosto

Jarrut:
Girling rumpujarrut 9"

Ohjaus:
mekaaninen kierukkaohjaus

Renkaat: M3 varustettu yhdellä eturenkaalla (Rowcrop - Riviviljely),
MV3 V- mallisilla etupyörillä ja M4 normali nelipyöräinen.
Etu: 6,00-19" (M4)
Taka: 11-36", leveys 11" (M4 ja M3)
Varustettu säädettävällä raideleveydellä: min. 52" max. 88".

Paino: 2190-2300 kg
Etuakselipaino n. 750 kg
Taka-akselipaino n. 1550 kg

Mitat:
Pituus: 312 cm
Leveys: 210 cm
Korkeus: 205cm
Eturaideväli: 122-193 cm
Takaraideväli: 133-226 cm
Akseliväli: 198 cm
Kääntösäde: n. 3,3 metriä, ohjausjarruin n. 2,85 cm

Maavara:
Minimissään vetolaitteen alla 38,5 cm,
Etuakselin alla 48cm,
Kampikammion alla 66 cm
Vaihdelaatikon alla 60 cm
Takasillan alla 47 cm

Tilavuudet:
Petrolisäiliö: 63,6 litraa
Bensiinisäiliö: 6,8 litraa
Jäähdytysneste: 17 litraa
Moottoriöljy: 8 litraa
Vaihteisto: 54,5 litraa

Valinnaisvarusteet:
kolmipistenostolaite ja muu hydrauliikka.
Alakautta taakse kiertävä pakoputki.
Ajovalot
"teollisuus" ajovalot
Hihnapyörä
VOA ja v. 1956- 1957 myös riippumaton VOA.
Rautapyörät
Etu ja pyöräpainot

Varusteet:
Sähkökäynnistys
Vuodesta 1951 käsijarru.
Lämmönsäätö kaihdin. Vuodesta 1953 termostaatti.
Työkalupakki.
Perustyökalut traktorin ylläpitoon
Englannin kielinen Käyttö ja huolto-ohjekirja sekä suomenkielinen moniste
Lisäksi 6 kuukauden takuu!

Kuvat: Nuffield Universal M3
J Charnley & Sons Tractor -luvalla